همه آنچه که باید درباره ویزای بازنشستگی ترکیه بدانید

توسط: ادمین 30 آبان 1402

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

به دلیل هزینه‌های زندگی نسبتاً پایین، امکانات درمانی و رفاهی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مکان‌های دیدنی، بسیاری از افراد جهت اخذ ویزای بازنشستگی ترکیه اقدام می‌کنند.

ترکیه یک کشور 82 میلیون نفری با تاریخی غنی و پرفرازونشیب است. سرزمینی اوراسیایی که هنر و معماری شرقی و غربی را به شکل بی‌نظیری با هم ترکیب می‌کند. پس خیلی عجیب نیست که بسیاری این کشور زیبا و جذاب را برای یک زندگی آرام انتخاب کنند. ازین رو این پرسش برای بسیاری شکل می‌گیرد که آیا اقامت پس از بازنشستگی در ترکیه امکان‌پذیر است و چگونه باید جهت اخذ ویزای بازنشستگی ترکیه اقدام کرد. خب در ابتدا باید گفت که ترکیه ویزای خاصی برای بازنشستگی ندارد، بنابراین شما باید در واقع برای اجازه اقامت، درخواست دهید. این شرط برای هر کسی که قصد دارد بیش از 3 ماه در کشور بماند اعمال می‌شود. ابتدا باید درخواست اجازه اقامت کوتاه مدت را بدهید و این کار باید ظرف 1 ماه پس از ورود به ترکیه صورت بگیرد. اگر در تصمیمتان جدی هستید برای جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.

آیا ترکیه جای خوبی برای بازنشستگی است؟

کشور ترکیه با مردمان خون گرمی که همیشه مشتاق اشتراک گذاشتن فرهنگشان با دیگران هستند، حسی صمیمی را به هر بازدیدکننده‌ای القا می‌کند. به دلیل همین حس تعلق و همچنین ویژگی‌های باشکوه و هزینه‌های زندگی در سطح پایین، ترکیه مکانی امن برای بازنشستگی است. اگر متقاضیان خارجی می‌خواهند با حداقل هزینه‌، سبک زندگی مدیترانه‌ای را تجربه کنند، نیازی به جستجوی بیشتر ندارند، ترکیه بهترین گزینه برای آن‌ها است. به طوری کلی هرچیزی که از دوران بازنشستگی انتظار دارید، در اختیارتان قرار خواهد گرفت. شاید در استانبول، سبک زندگی به‌روزتری داشته باشید، در حالی که در آنتالیا، می‌توانید استراحت کنید و به صدای امواج گوش دهید. ترکیه به دلیل نرخ ارز، بهترین مکان برای بازنشستگی است. متقاضیان خارجی در مقایسه با کشور خود، ممکن است با بودجه‌ای اندک از یک سبک زندگی مجلل در ترکیه لذت ببرند.

بهتر است بخوانید:  راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول؛ روش‌های حمل و نقل، هزینه‌ها و غیره

در سال‌های اخیر بسیاری از بازنشستگان ایرانی جهت گذراندن زندگی خود برای اخذ ویزای بازنشستگی ترکیه اقدام کرده‌اند. از نظر آن‌ها کشور ترکیه می‌تواند مکانی مناسب و امن با جذابیت‌های طبیعی فراوان برای یک زندگی آرام در سال‌های پیری و سالخوردگی باشد.

مزایای ویزای بازنشستگی ترکیه

مزایای ویزای بازنشستگی ترکیه

برخی از مزایای ویزای بازنشستگی ترکیه و زندگی به عنوان یک بازنشسته در این کشور عبارتند از:

  • هزینه‌های اقامت در ترکیه: پایین بودن هزینه‌های زندگی، یکی از مزایای اخذ ویزای بازنشستگی ترکیه است. با زندگی در ترکیه شما امکاناتی در سطح اروپایی دریافت می‌کنید. اما هزینه‌ها، برابر با ایران یا حتی کمتر است. همچنین کشور ترکیه ثبات اقتصادی خوبی دارد.
  • آسانی اخذ ویزای بازنشستگی ترکیه: الزامات اخذ اقامت ترکیه مانند بسیاری از دیگر کشورها، چندان سخت‌گیرانه نیستند. اخذ ویزای ترکیه به‌ویژه برای ایرانیان نسبتاً آسان است و فرایند پیچیده‌ای ندارد.
  • چشم‌اندازهای طبیعی و مناطق سرسبز: کشور ترکیه از نظر فضاهای سبز و طبیعی به‌ویژه سواحل، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هزار کیلومتر خط ساحلی سبب شده این کشور از سه طرف با دریا پوشانده شود. همچنین جنگل‌ها و دشت‌های بسیاری در میانه‌های ترکیه قرار دارند.
  • معماری غنی و اقلیم دل‌چسب : ترکیه پر از بناهای زیبا با معماری دل‌انگیز و اماکن تاریخی است. بسیاری از این اماکن جزء سایت‌های میراث جهانی یونسکو هستند. شهرهای ساحلی ترکیه دارای آب‌وهوای ملایم مدیترانه‌ای هستند. یعنی نه در زمستان آن‌چنان سرد می‌شوند و نه در تابستان چندان گرم. البته شهرهای مرکزی دارای چنین وضعیتی نیستند و آب‌وهوایشان در فصول مختلف تقریباً مانند ایران است.

سایر مزایای اخذ بازنشستگی در ترکیه به ترتیب زیر هستند:

  • حمل و نقل آسان
  • درمان و بهداشت
  • تفریح و سرگرمی
  • فرصت سرمایه‌گذاری
  • بیمه بازنشستگی
  • اعطای وام
  • کار در ترکیه
  • فرصت راه اندازی شغل
بهتر است بخوانید:  همه چیز درباره اخذ ویزای همراه ترکیه در سال 2024 برای افغانستانی‌ها

شرایط لازم برای دریافت ویزای بازنشستگی

شرایط لازم برای دریافت ویزای بازنشستگی

متقاضیان خارجی به عنوان بازنشستگان برای مهاجرت و اخذ ویزای بازنشستگی ترکیه باید دارای شرایط لازم باشند. از مهم‌ترین این شرایط، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • متقاضیان خارجی به عنوان بازنشسته باید ابتدا برای اجازه اقامت ترکیه اقدام کنند.
  • اقامت بازنشستگان در ترکیه نیازمند دارا بودن تابعیت ترکیه است، مگر اینکه شهروند ترکیه باشند.
  • متقاضیان خارجی که شهروند ترکیه می‌شوند این کار را از طریق ازدواج یا با ثبت‌نام در طرح شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.
  • برای واجد شرایط بودن شهروندی ترکیه، متقاضیان باید حداقل 400.000 دلار دارایی خالص داشته باشد.
  • فقط متقاضیان خارجی که 8 سال در ترکیه زندگی کرده‌اند، واجد شرایط اخذ مجوز اقامت طولانی مدت ترکیه هستند.
  • هنگام درخواست برای اجازه اقامت، متقاضی باید مدرکی ارائه دهد مبنی بر اینکه می‌تواند از نظر مالی هزینه‌های زندگی خود را در ترکیه تأمین کند.

البته باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. دولت ترکیه هیچ‌گونه ویزای اختصاصی تحت عنوان «ویزای بازنشستگی ترکیه» صادر نمی‌کند. بنابراین متقاضیان باید برای دریافت مجوز اقامت این کشور اقدام کنند. متقاضیانی که قصد دارند بیش از 3 ماه در کشور ترکیه اقامت کنند، باید دارای شرایط زیر باشند:

  • بازنشستگان زیر 65 سال ملزم به داشتن بیمه درمانی دولتی یا خصوصی هستند.
  • متقاضیان خارجی دارای مجوز اقامت بیش از یک سال در ترکیه می‌توانند از طریق موسسه دولتی تامین اجتماعی (Sosyal Guvenlik Kurumu – SGK) برای بیمه سلامت عمومی اقدام کنند.
  • برای پوشش پرداخت‌‌های اضافی در تسهیلات خصوصی، بیشتر بازنشستگان ترجیح می‌دهند این مبلغ را با بیمه خصوصی افزایش دهند.

اعتبار اقامت با ویزای بازنشستگی ترکیه

اعتبار اقامت با ویزای بازنشستگی ترکیه

همه افرادی که به ترکیه وارد می‌شوند، مجاز هستند تا سه ماه (یا مجموعاً سه ماه در یک دوره زمانی شش‌ماهه) در این کشور بمانند. اما برای ماندن به مدت بیش از سه ماه باید برای اخذ اقامت ترکیه اقدام کنید. در صورتی ‌که مایل هستید بیشتر از سه ماه درون خاک ترکیه بمانید، باید نهایتاً تا پیش از انتهای ماه اول کارهای مربوط به اخذ ویزای ترکیه را انجام دهید. زیرا زمان لازم برای کارهای اداری و فرایند تأیید می‌بایست لحاظ شود.

بهتر است بخوانید:  سیستم سلامت کشور ترکیه چگونه است؟

با ویزای اقامت موقت ترکیه می‌توانید به مدت دو سال در کشور ترکیه زندگی کنید. این ویزا پس از پایان هر دو سال، قابل تمدید است. آنگاه پس از هشت سال زندگی در ترکیه خواهید توانست برای اخذ اقامت دائم ترکیه اقدام کنید.

هزینه دریافت ویزای بازنشستگی ترکیه

در صورتی‌ که برای اخذ ویزای بازنشستگی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنید، باید اسناد مربوط به ملک خریداری‌ شده به همراه ارزش آن را ارائه دهید. هزینه مربوط به فرایند اخذ ویزا در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیر خواهد بود.

سخن پایانی

از مهم‌ترین نکات اخذ ویزای بازنشستگی ترکیه یا همان دریافت اقامت، این است که به مدرک یا الزامات زبانی خاص، هیچ نیازی ندارید. بنابراین آسان‌تر از دیگر کشورها می‌توانید برای اخذ اقامت این کشور اقدام کنید. از سوی دیگر، با ویزای ترکیه راحت‌تر می‌توانید به کشورهای اروپایی سفر کنید.

هنگام اخذ اقامت ترکیه برای بازنشستگان، بهتر است که حتماً با یک مشاور مالی جهت سرمایه‌گذاری در ترکیه مشورت کنید. زیرا قیمت ملک در ترکیه ممکن است نوسان داشته باشد یا سرمایه‌گذاری در برخی مناطق ترکیه، چندان به‌صرفه نباشد. یک مشاور مالی خوب به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که گذراندن دوران بازنشستگی در ترکیه، برخی هزینه‌های جانبی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. پیش از ورود به خاک ترکیه، از همه هزینه‌های احتمالی خود اطمینان حاصل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما