معرفی شهر آلانیا

توسط: ادمین 30 آبان 1401

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

شهر آلانیا یکی از شهرهای کهن و تاریخی کشور ترکیه به شمار می‌رود. این شهر طبیعتی بکر و بسیار منحصر به فرد داشته و آب و هوای آن بسیار مطبوع است.

شهر آلانیا یکی از شهرهای توریستی کشور ترکیه به شمار می‌رود که در بخش جنوبی این کشور قرار دارد. این شهر تقریبا کوچک ساحلی، قدمت بسیار زیادی داشته و آثار باستانی متعددی را در خود جای‌ داده است. همه جای شهر شما ردپایی از یک امپراتوری در گذشته را خواهید دید. علاوه بر آثار باستانی، سواحل بکر، طبیعت جذاب و آب‌وهوای مطبوع این شهر در تمام طول سال باعث جذب توریست‌های بسیاری شده است. سطح امنیت در این شهر بالا بوده و از سطح بهداشتی خوبی برخوردار است. علاوه بر مسافران، همه‌ساله دانشجویان و مهاجران زیادی به این شهر وارد می‌شوند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با همه‌چیز در مورد شهر آلانیا در کشور ترکیه آشنا کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شهر آلانیا در کشور ترکیه

شهر آلانیا (Alanya) در کشور ترکیه، یکی از شهرهای توریستی پرطرفدار این کشور به شمار می‌رود. آلانیا در گذشته به علائیه معروف بود. این شهر در 135 کیلومتری شهر آنتالیا قرار گرفته و اماکن تاریخی بی‌شماری در آن جای گرفته است. جالب است بدانید که موقعیت استراتژیک این شهر باعث شد تا همواره در طول تاریخ به‌عنوان یک دژ محکم برای بسیاری از امپراتوری‌های مستقر در مدیترانه مانند بطلمیوسی، سلوکی، روم، بیزانس و امپراتوری عثمانی مورد استفاده قرار بگیرد. این شهر با داشتن جنگل‌ها و سواحل بکر و منحصربه‌فرد به مقصد سفر توریست‌های بسیار زیادی از سراسر جهان تبدیل ‌شده است.

تاریخچه شهر آلانیا

شهر آلانیا شهری با قدمت بسیار بالا به شمار می‌رود. این شهر در گذشته بخشی از سرزمین کیلیکیه و همچنین بخشی از سرزمین پامفیلیا محسوب می‌شد. جالب است بدانید که آلانیا زمانی بخشی از امپراتوری ایران بود. این شهر حاکمیت یونانی‌ها، رومی‌ها و عثمانی‌ها را نیز تجربه کرده است. در هر دوره زمانی، نام شهر تغییرات بسیاری داشته و هر امپراتوری‌ای از خود آثارهای باستانی زیادی در سطح شهر باقی گذاشته است. نام‌های مختلف این شهر عبارت بودند از: کوراسسیوم، کوراکسیون، کوراکاسا، کالون اوروس، کاردلورو و علائیه. سرانجام در سال 1935 مصطفی کمال آتاتورک پس از بازدید از این شهر، نام آن را به آلانیا تغییر داد.

موقعیت جغرافیایی شهر آلانیا

شهر آلانیا که در سواحل جنوبی کشور ترکیه قرار گرفته است، حدود 1.598.51 کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر از شمال به رشته‌کوه‌های توروس، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به قاضی پاشا و از غرب به ماناوگات و سیده می‌رسد. با توجه به آماری که در سال 2019 گرفته شد، جمعیت این شهر حدود 327 هزار و 503 نفر اعلام شد. جالب است بدانید که ده درصد از جمعیت این شهر را مهاجران خارجی تشکیل داده‌اند.

بهتر است بخوانید:  زلزله در آلانیا؛ آیا شهر آلانیا روی گسل زلزله قرار دارد؟

آب و هوای شهر آلانیا

به‌طورکلی آب‌وهوای شهر آلانیا را می‌توان معتدل و مدیترانه‌ای بیان کرد. این شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش، زمستان سردی نداشته و روزهای زمستانی‌اش تنها مرطوب و بارانی است. تابستان‌های شهر آلانیا نیز گرم و خشک است. جالب است بدانید که 300 روز سال این شهر هوایی آفتابی دارد. همین موضوع باعث شده تا همه ‌روزهای سال میزبان توریست‌های زیادی از سراسر جهان باشد. میانگین دمای آب دریا به‌طور متوسط 21 درجه سانتی‌گراد و میانگین دمای سالانه این شهر در فصل بهار 20 درجه، در فصل تابستان 25 درجه، در فصل پاییز 19 درجه و در فصل زمستان 16 درجه سانتی‌گراد تخمین زده می‌شود. بهترین ماه‌های سال برای شنا در شهر آلانیا، ماه‌های ژوئن تا سپتامبر به شمار می‌روند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم شهر آلانیا

بیشتر جمعیت شهر آلانیا را ترک‌زبانان تشکیل داده‌اند. مردم این شهر بسیار خونگرم و اجتماعی هستند. اما باید بدانید که آن‌ها به سنت‌های دیرینه خود اهمیت زیادی می‌دهند. برای مثال باید بدانید که زمانی که نوزادی در یک خانواده متولد می‌شود، جشن بزرگی برپا خواهد شد. آن‌ها معتقدند که این جشن باعث سخاوتمندی نوزاد در آینده خواهد شد. خوب است بدانید که مردم این شهر هرگز دست خالی به مهمانی نمی‌روند. معمولا شیرینی و یا شکلات به‌عنوان هدیه برای میزبان در نظر گرفته می‌شود. مردم این شهر طبق رسم قدیمی خود، برای مهمانان ابتدا چای سرو می‌کنند که مهمان حتما باید چای را بنوشد تا به میزبان احترام گذاشته باشد. همه‌ساله جشن‌های سنتی زیادی در این شهر برگزار می‌شوند که توریست‌های زیادی را نیز جذب خود می‌کنند. برخی از این جشن‌ها عبارت‌اند از: فستیوال بین‌المللی هنر و توریسم، فستیوال بین‌المللی جاز، فستیوال هنر و گردشگری، فستیوال اپرا و باله، فستیوال پرتقال و جشن سال نو میلادی.

جاذبه های گردشگری شهر آلانیا

همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم، شهر آلانیا یکی از شهرهای تاریخی کشور ترکیه به شمار می‌رود. این شهر شاهد حکومت امپراتوری‌های زیادی در خود بوده است. هر یک از این امپراتوری‌ها بنایی در این شهر به یادگار گذاشته‌اند. بنابراین خیلی دور از انتظار نیست که در جای‌جای شهر، شاهد آثار تاریخی به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری باشیم. برخی از محبوب‌ترین و البته معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر آلانیا عبارت‌اند از:

  • ساحل کلئوپاترا: ساحل کلئوپاترا در قسمت غربی شهر آلانیا و دقیقا روبروی غار داملاتاش قرار دارد. این ساحل با طول تقریبی دو کیلومتر به‌عنوان ساحلی کوچک اما بکر طرفداران زیادی دارد. جالب است بدانید که سالانه بیش از دو میلیون گردشگر از این ساحل استفاده می‌کنند.
  • پارک آبی آلانیا: پارک آبی آلانیا یا آلانیا آکوا پارک، تقریبا بزرگ بوده و انواع سرسره‌های متنوع را داراست.
  • غار داملاتاش: غار داملاتاش در سال 1948 در زمان ساخته‌ شدن بندر آلانیا، به‌وسیله انفجار دینامیت، به‌طور اتفاقی کشف شد. جالب است بدانید که با توجه به شرایط شیمیایی موجود در غار، بیماران آسمی در آن پس از طی زمان مشخصی، درمان می‌شوند. همین موضوع باعث شد تا همه‌ساله افراد بی‌شماری تنها با همین هدف به آلانیا سفر کنند.
  • قلعه آلانیا: قلعه آلانیا که یک قلعه قرون‌وسطایی به شمار می‌رود، بر روی باقیمانده‌های دوران بیزانس و استحکامات دوران روم ساخته‌شده است. این قلعه قسمت‌های مختلفی دارد که بیشتر قسمت‌های آن در سال 1220 توسط سلطان علاءالدین کیقباد اول ساخته شد.
  • برج قرمز: برج قرمز که نماد شهر آلانیا بوده و حتی در پرچم آن نیز آورده شده است، در دوران سلجوقی در این شهر ساخته شد. این برج نیز یکی از آثار تاریخی مربوط به قرون‌وسطا به شمار می‌رود. جالب است بدانید که از این برج به‌عنوان مکانی برای نمایش دائمی فرش، لباس، ظروف، اسلحه و سپس به‌عنوان موزه مردم‌شناسی شهر استفاده کرده‌اند.
بهتر است بخوانید:  نکاتی که باید هنگام خرید ملک در ترکیه به آنها دقت کنید

امنیت در شهر آلانیا

موضوع امنیت معمولا یکی از مهم‌ترین موضوعات برای مهاجرت و یا حتی مسافرت به یک کشور جدید است. از آنجایی ‌که شهر آلانیا میزبان مهاجران و مسافران خارجی زیادی است، پلیس این کشور تلاش زیادی برای برقراری امنیت در آن کرده است. میانگین جرایم در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سطح امنیت این شهر روزبه‌روز بیشتر شده است.

بهداشت و درمان در شهر آلانیا

حتما به‌عنوان یک مهاجر و یا مسافر، به موضوع بهداشت و درمان اهمیت ویژه‌ای می‌دهید. بهتر است بدانید که آلانیا نیز مانند تمام نقاط ترکیه از سطح بهداشت و درمان بالایی برخوردار است. افراد 17 تا 65 سال در این شهر از خدمات بیمه‌ای برخوردار می‌شوند. حتی توریست‌ها نیز در زمان سفر خود به آلانیا بیمه‌ شده و می‌توانند از خدمات درمانی و دارویی رایگان بهره ببرند. خوب است بدانید که این شهر 19 بیمارستان خصوصی و دولتی دارد و مانند همه نقاط جهان، هزینه بیمارستان‌های خصوصی بیشتر است.

دانشگاه و مدارس شهر آلانیا

اگرچه به این موضوع اشاره کردیم که آلانیا شهری کوچک و ساحلی است، اما جالب است بدانید که سطح آموزش در این شهر بسیار بالا بوده و مدارک دانشگاه‌های آن با بهترین مدارک دنیا برابری می‌کند. در سراسر شهر شاهد وجود مدارس دولتی و خصوصی بسیار زیادی خواهید بود. این مدارس با استانداردهای جهانی تاسیس شده‌اند. دانشگاه‌های مهمی در شهر آلانیا وجود دارند که مهم‌ترین‌شان عبارت‌اند از: دانشگاه علاءالدین کیقباد، دانشگاه حمدالله امین پاشا، دانشگاه آکدینز و دانشگاه جورج تاون. همه‌ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا جذب این دانشگاه‌ها می‌شوند. دانشگاه‌های بین‌المللی آلانیا به زبان انگلیسی دروس خود را ارائه می‌دهند.

بهتر است بخوانید:  معروف ترین خیابان های آلانیا

سوالات متداول در مورد شهر آلانیا

ما در این مقاله سعی کردیم تا حد زیادی به تمام موارد مربوط به شهر آلانیا در کشور ترکیه بپردازیم. اگر همچنان در مورد این شهر توریستی جذاب سوالی برایتان مطرح است، در ادامه ما را همراهی کنید. ما به برخی از متداول‌ترین سوالات شما پاسخ داده‌ایم.

بهترین فصل سفر به آلانیا چه زمانی است؟

به‌طور کلی این شهر 300 روز در سال هوایی آفتابی داشته و زمستان‌های سردی ندارد. اما بهترین هوا را در فصل بهار و پاییز در این شهر تجربه خواهید کرد.

آیا آلانیا شهری امن است؟

توریستی بودن شهر آلانیا باعث شد تا پلیس این شهر توجه بسیار زیادی به امنیت کلی شهر داشته باشد. درصد جرم در سال‌های اخیر در این شهر بسیار پایین بوده است.

سخن پایانی

شهر آلانیا یکی از شهرهای بسیار قدیمی کشور ترکیه با طبیعتی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود. این شهر زیبا، با سواحل جذابش و آب‌وهوای معتدلی که دارد، همه‌ساله میزبان توریست‌های زیادی از سراسر جهان است. این شهر اماکن تاریخی، تفریحی، دانشگاه‌های بین‌المللی، رستوران‌ها و کلاب‌های جذاب با غذاهای لذیذ و موسیقی را در خود جای‌ داده است. مردم این شهر بسیار مهمان‌نواز و خونگرم بوده و اهمیت زیادی به کانون خانواده می‌دهند. بیشتر افراد این شهر مسلمان هستند اما هیچ‌گونه تعصب خاصی وجود نداشته و توریست‌ها به‌راحتی می‌توانند به این شهر سفر کنند و از سواحل و ورزش‌های آبی آن لذت ببرند.

 

 

 

امتیاز دهید

نظر شما