نکاتی که باید هنگام خرید ملک در ترکیه به آنها دقت کنید

توسط: ادمین 15 آذر 1401

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه، خرید ملک در این کشور به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر مورد استقبال بسیار از ایرانی‌ها نیز قرار گرفته است. در این مقاله به نکات مهمی برای خرید ملک در ترکیه اشاره می‌کنیم و برخی قوانین در این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خرید ملک در کشور ترکیه یک سرمایه‌گذاری سودآور برای افراد است. به همین دلیل در سال‌های اخیر، ایرانیان زیادی نسبت به خرید ملک در ترکیه اقدام کرده‌اند. یکی از مهمترین مزیت‌های این سرمایه‌گذاری، امکان اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه است که مزیت بزرگی هم محسوب می‌شود. اگر شما هم قصد دارید برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنید، حتما باید از قوانین این کشور در این زمینه به‌خوبی آگاه باشید. قوانینی که به‌تازگی دچار تغییراتی شده‌اند و شرایط متفاوتی را برای اهدای اقامت و تابعیت برای خارجی‌ها متذکر می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم به نکات کلیدی درباره خرید ملک در ترکیه بپردازیم و موارد مهمی را در این مورد مطرح کنیم.

با ما همراه باشید!

نکاتی که قبل از خرید خانه در ترکیه باید بدانید

خرید خانه در کشور ترکیه یک فرصت عالی برای ایرانیان است و به عنوان یک سرمایه‌گذاری پرسود و آینده‌نگرانه در نظر گرفته می‌شود. کشور ترکیه که به عنوان یک کشور آسیایی-اروپایی شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرده و اکثر کارشناسان معتقدند که در سال‌های بعد، آینده روشنی پیش روی این کشور قرار دارد. به همین دلیل خرید هر نوع ملک در ترکیه را می‌توان یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای طولانی مدت در نظر گرفت. همین موضوع باعث شده که ایرانی‌های زیادی در سال‌های اخیر برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنند.

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید که برای خرید خانه در ترکیه اقدام کنید و از این طریق سطح رفاه بالایی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید، قبل از این کار باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت این کشور می‌تواند پیشرفت کاری و تحصیلی شما را تضمین کند، اما به شرطی که این سرمایه‌گذاری را از راه درست و منطقی انجام داده باشید. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شوند توجه فرمایید!

درباره قوانین خرید ملک در ترکیه برای خارجی‌ها تحقیق کنید

یکی از مهمترین نکاتی که قبل از اقدام برای خرید خانه در ترکیه باید مد نظر داشته باشید، آگاهی از قوانین حاکم بر این کشور است. برای مثال در سال جاری میلادی، یعنی سال 2022، یک تغییر مهم در قوانین کشور ترکیه رخ داد که آن افزایش حداقل میزان ارزش ملک خریداری شده، برای اخذ اقامت بود. در گذشته با خرید ملکی به ارزش حداقل 250هزار دلار می‌توانستید اقامت و تابعیت ترکیه را به دست آورید، اما از سال 2022 باید حداقل ارزش ملکی که می‌خرید 400هزار دلار باشد.

بهتر است بخوانید:  با جذاب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا آشنا شوید

قوانین دیگری نیز وجود دارند که همگی دارای اهمیت هستند. مخصوصا باید به قوانین مالیاتی و اقامتی توجه ویژه داشته باشید. پیشنهاد ما این است حتما با یک وکیل یا مشاور حرفه‌ای که در زمینه خرید ملک در ترکیه دارای تجربه باشد، مشورت نمایید.

یک موضوع دیگر که باید به آن توجه شود، از دست ندادن فرصت خرید ملک است. برخی از قوانین در این حوزه ممکن است هر سال و یا به‌صورت دوره‌ای تغییر کنند. بنابراین بهتر است قبل از تغییر قانون، برای خرید ملک مورد نظر خود اقدام کنید. برای مثال اکنون ترکیه در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا است. حالا تصور کنید که این اتفاق رخ دهد و قوانین اتحادیه اروپا بر کشور ترکیه نیز حاکم شوند. در این صورت احتمال دارد که فرآیند خرید ملک در این کشور با دشواری بیشتری همراه شود.

یکی از قوانین خوب کشور ترکیه در مورد خرید ملک برای خارجی‌ها، مالکیت قطعی است که به آنها اهدا می‌شود. به این ترتیب شما با خرید یک ملک در ترکیه، به‌طور تمام و کمال صاحب آن خواهید بود و این مالکیت محدود به یک دوره زمانی نیست. حتی می‌توانید ملک خریداری شده را به عنوان ارثیه به فرزندان خود واگذار کنید. یک قانون مثبت دیگر آن است که اگر یک ملک تجاری بخرید، پس از راه‌اندازی کسب و کارتان می‌توانید مالک صددرصد شرکت خود باشید و لازم نیست یک شریک ترکی را هم معرفی نمایید.

پس از خرید یک ملک در ترکیه، می‌توانید در آن زندگی کنید یا اینکه ملک خود را اجاره دهید. تا سه سال حق فروش ملک را ندارید، اما پس از این مدت، می‌توانید ملک‌تان را بفروشید و این در حالی است که حتی پس از فروش و خارج کردن سرمایه خود از ترکیه، پاسپورت و تابعیت شما باطل نمی‌شود که این نکته هم یکی از مزایای بزرگ خرید ملک در ترکیه است.

بهتر است بخوانید:  راهنمای سفر به آلانیا

 خرید هر ملکی منجر به اخذ اقامت ترکیه نمی‌شود

اکثر افرادی که برای خرید ملک در کشور ترکیه اقدام می‌کنند، به دنبال اخذ شهروندی و دریافت پاسپورت این کشور هستند. اگر شما نیز چنین هدفی دارید، باید بدانید که صرفا خریدن یک ملک در ترکیه باعث نمی‌شود بتوانید اقامت و تابعیت آنجا را دریافت کنید. همان‌طور که گفتیم، در حال حاضر باید ارزش ملک خریداری شده شما حداقل 400هزار دلار باشد تا بتوانید برای دریافت پاسپورت اقدام کنید. معمولا پس از خرید خانه، حدود چهار تا پنج ماه طول می‌کشد تا شهروندی و پاسپورت ترکیه برای شما صادر شود.

ممکن است خرید برخی از املاک که ارزشی کمتر از 400 هزار دلار دارند نیز با شرایط خاصی مشمول دریافت اقامت دائم ترکیه شود. اما برای اطلاع دقیق این موضوع، حتما باید شرایط ملک مد نظر خود را جویا شوید. با خرید هر نوع ملکی در ترکیه، سرمایه‌گذاری و سودآوری برای شما تضمین شده خواهد بود، اما برای اینکه از دریافت اقامت و تابعیت نیز مطمئن شوید، بهتر است برای خرید ملک از یک وکیل یا موسسه معتبر و مجرب کمک بگیرید.

در انتخاب شهر برای خرید ملک دقت کنید

ترکیه دارای شهرهای بزرگیست که هر کدام مزایای خاص خودشان را دارند. شما باید بر اساس نیاز خودتان برای خرید خانه در یکی از این شهرها اقدام کنید. به اعتقاد اکثر افراد، بهترین شهر ترکیه برای خرید ملک، شهر استانبول است که زیبایی مثال‌زدنی دارد. استانبول را می‌توان پیشرفته‌ترین شهر ترکیه نامید که حال و هوای کاملا اروپایی دارد. اکثر خارجی‌ها ترجیح می‌دهند در استانبول سرمایه‌گذاری کنند و به همین دلیل کیفیت زندگی و سطح درآمد مردم در این شهر، بهتر از سایر نقاط ترکیه است. استانبول یکی از جذاب‌ترین شهرهای ترکیه برای توریست‌ها نیز هست و جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد. با تمام این تعاریف‌، باز هم به نظر شما بستگی دارد که کدام شهر را برای خرید ملک انتخاب می‌‌‌کنید. شهرهایی مثل آنکارا، ازمیر، آنتالیا و … نیز در بین خریداران ملک محبوبیت بالایی دارند. حتما قبل از اقدام برای خرید ملک، بودجه خود را مشخص کنید، چون در برخی از شهرها، مبلغ حداقلی برای خرید خانه در نظر گرفته شده است؛ مثلا در شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا نمی‌توانید خانه‌ای کمتر از 75هزار دلار بخرید.

بهتر است بخوانید:  همه چیز درباره خرید ملک در ترکیه

وضعیت قانونی ملک را به‌طور کامل بررسی کنید

یکی از حیاتی‌ترین کارهایی که قبل از خرید خانه در ترکیه باید به آن دقت داشته باشید، بررسی وضعیت قانونی و حقوقی ملک است. برای اینکه سرمایه شما به خطر نیفتد، حتما باید تحقیق کنید که ملک مورد نظر هیچ مشکلی نداشته باشد. برای این کار می‌توانید به ادارات و سازمان‌های مربوطه مراجعه کرده و استعلام ملک را بگیرید. اگر خودتان در این زمینه تجربه‌ای ندارید، می‌توانید از یک وکیل معتبر بخواهید که روند کار را برای شما پیگیری کند.

درباره مراحل خرید خانه در ترکیه اطلاعات کسب نمایید

اگر خودتان برای خرید ملک اقدام کرده‌اید و می‌خواهید تمام مراحل معامله را بدون کمک وکیل دنبال کنید، حتما در مورد قوانین کشور ترکیه و مراحل انتقال مالکیت و خرید ملک اطلاعات کامل را کسب نمایید. مقرراتی که در زمینه ثبت سند، نحوه نقل و انتقال، مالیات و … وجود دارند از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

پس از خرید ملک در ترکیه، یک سند مالکیت قطعی به شما تعلق خواهد گرفت که اصطلاحا به آن «تاپو» می‌گویند. این سند دقیقا مشابه سندی است که برای شهروندان ترکیه صادر می‌شود و از این نظر هیچ فرقی بین مردم این کشور با خارجی‌ها وجود ندارد. در صورتی که شخصا و به‌صورت حضوری برای خرید ملک اقدام کرده باشید، پس از تکمیل مراحل خرید، می‌توانید به اداره تاپو مراجعه کنید و بلافاصله سند رسمی را دریافت نمایید. اگر هم از طریق وکیل برای این کار اقدام کرده باشید، سند رسمی به وکیل شما تحویل داده می‌شود.

سخن پایانی

خرید ملک در ترکیه یک سرمایه‌گذاری سودآور است که در دراز مدت می‌تواند سرمایه شما را افزایش دهد. اما بسیاری از افراد به قصد دریافت اقامت و تابعیت کشور ترکیه نسبت به خرید ملک در این کشور اقدام می‌کنند. شما هم اگر می‌خواهید برای کسب سود یا اخذ اقامت ترکیه، خانه یا ملکی را در این کشور خریداری کنید، بهتر است با آگاهی کامل از قوانین این کار را انجام دهید. ما در این مقاله سعی کردیم تا به برخی از نکات مهم در این خصوص اشاره کنیم. امیدواریم مطالبی که مطرح کردیم، برای شما مفید بوده باشند.

امتیاز دهید

نظر کاربران (3)

  1. من ۲۰سالمه مثلا در ترکیه خونه ای به ارزش۳۰۰۰۰۰دلار خریداری کردم الان فقط به من اقامت دائم میدن.برای اینکه برای پدرو مادرم هم اقامت بگیرم باید چیکار کنم؟

نظر شما