بهترین روش‌های سرمایه گذاری در ترکیه کدامند؟

توسط: ادمین 15 آذر 1401

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

سرمایه گذاری در ترکیه یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای اخذ اقامت این کشور است. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که با توجه به شرایط خود می‌توانید از طریق آنها اقدام کنید. در این مقاله به بهترین روش های سرمایه گذاری در ترکیه می‌پردازیم.

سرمایه گذاری در ترکیه طی سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. کشور ترکیه به دلیل موقعیت خاص و قوانینی که دارد، دارای رشد اقتصادی خوبی بوده و آینده روشنی برای آن پیش‌بینی شده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران خارجی تصمیم می‌گیرند که سرمایه خود را وارد این کشور کنند. اما یکی از اصلی‌ترین دلایل برای سرمایه‌گذاری در ترکیه (مخصوصا برای ایرانی‌ها) مهاجرت به این کشور و اخذ اقامت و تابعیت آن است. برای آنکه بتوانید اقامت ترکیه را کسب کنید و همین‌طور سرمایه‌گذاری سودآور و با ریسک پایین داشته باشید، باید روش‌های متنوع سرمایه گذاری در کشور ترکیه را بشناسید و با مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها آشنا باشید. ما در ادامه به انواع شرایط سرمایه گذاری در ترکیه اشاره می‌‌کنیم.

چرا سرمایه گذاری در ترکیه می‌تواند سودآور باشد؟

سرمایه‌گذاری در کشوری مانند ترکیه، نه‌تنها برای شما بلکه برای اعضای خانواده‌تان نیز می‌تواند مزیت‌های زیادی به همراه داشته باشد! با اخذ اقامت ترکیه از این طریق، صاحب امتیازات زیادی خواهید شد و حتی مسیر مهاجرت به کشورهای پیشرفته‌تر غربی را برای خود هموارتر می‌کنید. با سرمایه‌گذاری کردن در ترکیه، می‌توانید تابعیت این کشور را به دست آورید و با داشتن پاسپورت آن که از اعتبار خوبی هم برخوردار است، امکان سفر به سایر کشورهای دنیا را برای خودتان فراهم کنید. ما در زیر به برخی از مهمترین مزایای اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور اشاره می‌کنیم:

  • یکی از بزرگترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه، امکان اخذ اقامت و تابعیت این کشور است.
  • شما ظرف مدت ۳ تا ۶ ماه می‌توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید که امکان سفر به 150 کشور دنیا بدون نیاز به ویزا را برایتان فراهم می‌کند.
  • برای اخذ اقامت و تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، لازم نیست حتما در این کشور حضور داشته باشید و در آنجا زندگی کنید.
  • تمام اعضای خانواده شما می‌توانند از تابعیت ترکیه برخوردار شوند و از مزایای آن مانند خدمات درمانی یا تحصیل رایگان بهره ببرند.
  • برای اخذ تابعیت ترکیه، لازم نیست تابعیت قبلی خود را حذف کنید.
  • خدمت سربازی برای دارندگان تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، اجباری نیست.
  • پاسپورت ترکیه تا ده سال اعتبار دارد و به‌صورت مادام‌العمر قابل تمدید است.
  • سرمایه‌گذاری در ترکیه می‌تواند تضمین کننده بازگشت سرمایه و کسب سود قابل قبول برای شما باشد.
بهتر است بخوانید:  معرفی کشور ترکیه

مهمترین روش های سرمایه گذاری در کشور ترکیه

روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ترکیه دارای شرایط متفاوتی هستند. اینکه از طریق خرید ملک در کشور ترکیه سرمایه‌گذاری کنید یا در آنجا سهام بخرید و یا اینکه یک شرکت در ترکیه تاسیس کنید، هم از نظر هزینه‌های سرمایه‌گذاری و هم مراحلی که باید طی شوند، با یکدیگر فرق‌هایی دارند. ما در زیر به پنج مورد از رایج‌ترین روش های سرمایه گذاری در ترکیه اشاره کرده و شرایط و ملزومات هر کدام را توضیح می‌دهیم. البته روش‌های دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری در این کشور وجود دارند که در اینجا به آنها نمی‌پردازیم.

۱. سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه

یکی از محبوب‌ترین مسیرها برای سرمایه گذاری در ترکیه، خرید ملک در این کشور است که می‌تواند منجر به اخذ اقامت و تابعیت نیز شود. در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری در حوزه املاک ترکیه، باید حداقل مبلغ ۴۰۰هزار دلار را برای این کار در نظر بگیرید. همچنین شما اجازه فروش ملک خریداری شده را به مدت سه سال نخواهید داشت. البته توجه داشته باشید که خرید ملک با مبالغ پایین‌تر نیز می‌تواند منجر به اخذ اقامت ترکیه شود و این موضوع به شرایط خاص هر پروژه بستگی دارد. اما در حالت کلی، باید حداقل مبلغ ۴۰۰هزار دلار را به خرید ملک اختصاص دهید.

برخی پروژه‌ها وجود دارند که به شما اجازه می‌دهد ملکی با ارزش پایین‌تر (حتی کمتر از ۱۰۰هزار دلار) بخرید، اما نوع اقامتی که از این طریق به شما تعلق می‌گیرد، دائمی نخواهد بود و حتی ممکن است اجازه کار کردن در ترکیه به شما داده نشود. بنابراین قبل از آنکه تصمیم به خرید ملک در ترکیه بگیرید، حتما از شرایط پروژه‌ای که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید به‌طور کامل باخبر شوید.

۲. سرمایه گذاری از طریق سپرده بانکی در ترکیه

یکی دیگر از روش‌ها برای اخذ اقامت ترکیه، سرمایه‌گذاری در بانک‌های این کشور است. به این ترتیب شما با حداقل مبلغ ۵۰۰هزار دلار به عنوان سپرده در یکی از بانک‌های ترکیه، می‌توانید در این کشور سرمایه‌گذاری کنید و اقامت و تابعیت آنجا را اخذ نمایید. طبق قانون، سرمایه شما باید حداقل تا سه سال در بانک مورد نظر بماند و حق برداشت آن را نخواهید داشت.

سرمایه‌گذاری از طریق سپرده بانکی یکی از روش‌های راحت و آسان برای دریافت پاسپورت ترکیه است. فقط باید یک حساب بانکی در ترکیه افتتاح کنید و مبلغ ذکر شده در به‌صورت بلند مدت سپرده‌گذاری نمایید. البته باید توجه داشته باشید که سود چشمگیری از این سرمایه‌گذاری عاید شما نمی‌شود، چون نرخ سودی که بانک به شما می‌دهد چندان بالا نیست. اما بلافاصله پس از افتتاح حساب، شما می‌توانید برای اخذ اقامت خود اقدام کنید و با احتمال موفقیت خیلی بالا، اقامت را اخذ نمایید.

بهتر است بخوانید:  حقایق جالب درباره آلانیا ترکیه

۳. سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید اوراق قرضه و سهام

از طریق سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه نیز می‌توان تابعیت کشور ترکیه را اخذ کرد. اگر شما اوراق قرضه دولتی به ارزش ۵۰۰هزار دلار را خریداری نمایید، می‌توانید برای دریافت تابعیت ترکیه اقدام کنید. فقط باید به این مسئله توجه داشته باشید که اوراق شما تا سه سال غیر قابل فروش هستند و سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه تایید شود.

روش دیگر، خرید سهام است که در اینجا هم باید حداقل مبلغ ۵۰۰هزار دلار را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید. سهام شما نیز به مدت سه سال غیر قابل فروش خواهد بود و باید این سرمایه‌گذاری توسط وزارت صنایع و فناوری ترکیه تایید شود. در حال حاضر بیش از ۵هزار شرکت خارجی در چرخه اقتصادی کشور ترکیه فعالیت می‌کنند که تعداد زیادی از آنها در بورس این کشور حضور دارند. با خرید سهام در بورس ترکیه، اگر حساب شده عمل کنید، احتمال کسب سودهای قابل توجه برای شما وجود دارد.

۴. سرمایه گذاری در بخش واردات و صادرات کالا در ترکیه

اگر بتوانید سرمایه هنگفتی را وارد بازار و چرخه اقتصاد ترکیه کنید و در بخش واردات و صادرات کالا مشغول به کار شوید، نه‌تنها سودهای بزرگی نصیبتان خواهد شد، بلکه از امتیازات ویژه‌ای بهره‌مند می‌شوید! فراموش نکنیم که ترکیه دارای موقعیت خاص و منحصربه‌فردی روی نقشه جهان است و از یک طرف با آسیا (و کشور خودمان) و از طرف دیگر با اروپا ارتباط دارد. به همین دلیل ترکیه در بخش واردات و صادرات کالا دارای وضعیت بسیار خوبی است و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند بسیار پرسود باشد.

در ترکیه نرخ حمل و نقل کالا نیز نسبت به خیلی از کشورهای دیگر پایین‌تر است و این موضوع هم به سودآوری واردات و صادرات کمک می‌کند. حتی این فرصت استثنایی برای افراد وجود دارد که از طریق ترکیه، نسبت به صادرات و واردات کالا از کشور ایران به مقصد اروپا و برعکس اقدام کنند.

۵. سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی و ثبت شرکت در ترکیه

افرادی که در حوزه کارآفرینی در کشور ترکیه سرمایه‌گذاری کنند و از این طریق بتوانند برای تعدادی از شهروندان این کشور شغل ایجاد نمایند، می‌توانند به تابعیت ترکیه دست پیدا کنند. برای این منظور، شما باید کسب و کاری را در ترکیه ایجاد کنید که حداقل برای ۵۰ شهروند این کشور شغل فراهم کند.

بهتر است بخوانید:  بررسی شرایط زندگی در آلانیا ترکیه

یک روش دیگر هم ثبت شرکت در ترکیه است. از این طریق شما می‌توانید کسب و کار خودتان را در این کشور راه‌اندازی کنید و علاوه بر کسب درآمد، اقامت و تابعیت آنجا را داشته باشید. به‌طور معمول، راه‌اندازی یک شرکت در ترکیه با هزینه‌های مشخصی از قبیل اجاره دفتر و کارهای ثبت شرکت همراه است که حداقل به ۱۰هزار لیر برای این موارد نیاز دارید. با ثبت شرکت و کار کردن در ترکیه به مدت پنج سال، می‌توانید برای دریافت تابعیت این کشور هم اقدام کنید.

اخذ اقامت و تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

نحوه اخذ اقامت و تابعیت کشور ترکیه، کاملا به روشی که برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنید بستگی دارد. همان‌طور که گفتیم، در روشی مانند خرید ملک، شما با مبلغی معادل ۴۰۰هزار دلار می‌توانید اقامت و تابعیت ترکیه را دریافت کنید. اما در روش‌هایی مثل سپرده‌گذاری بانکی یا خرید سهام و اوراق قرضه، حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری شما باید ۵۰۰هزار دلار باشد. در روش ثبت شرکت هم لازم است که به‌طور مداوم به مدت پنج سال در ترکیه کار کنید و مالیات بپردازید تا بتوانید برای اخذ تابعیت اقدام نمایید.

برای اینکه از طریق سرمایه‌گذاری بتوانید تابعیت ترکیه را کسب کنید، باید یک سری شرایط هم داشته باشید که مهمترین آنها به این قرار هستند:

  • داشتن حداقل سن ۱۸سال
  • برخورداری از سلامت جسمی و روحی کامل
  • تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی در حد نیاز
  • عدم سوء پیشینه و سابقه کیفری
  • داشتن تمکن مالی برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده
  • و …

سخن پایانی

برای سرمایه گذاری در ترکیه راه‌های متعددی وجود دارد که در این مقاله به چند مورد از آنها اشاره کردیم. شما با سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه می‌توانید از سود مادی این کار بهره‌مند شوید و همچنین مزایایی از قبیل اخذ اقامت و تابعیت ترکیه را برای خود و اعضای خانواده‌تان رقم بزنید. ما در این مطلب تلاش کردیم که به‌طور مختصر، شرایط و ویژگی‌های هر کدام از روش‌های سرمایه گذاری در ترکیه را بازگو کنیم. امیدواریم مطالب مطرح شده برای شما مفید واقع شده باشد.

امتیاز دهید

نظر شما