معرفی کشور ترکیه

توسط: ادمین 29 آبان 1401

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

کشور ترکیه به عنوان یک کشور فراقاره‌ای، نقطه مشترک آسیا و اروپا به شمار می‌رود. توجه دولت به صنعت توریسم در این کشور یکی از دلایل رشد اقتصادی آن محسوب می‌شود.

کشور ترکیه امروزه مقصد سفر بسیاری از افراد از سراسر جهان، مخصوصا آسیایی‌ها به شمار می‌رود. این کشور تاریخی بسیار غنی دارد و با داشتن موزه‌ها، اماکن تاریخی و آثار باستانی منحصربه‌فرد، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. دولت این کشور به رشد اقتصادی خود توجه زیادی کرده و امروزه رتبه ششم در بین کشورهای اروپایی را کسب کرده است. اگرچه ترکیه حکومتی سکولار داشته و دین را از سیاست جدا کرده است، اما بیش از 97 درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند. با این حال حجاب در اماکن عمومی ترکیه اختیاری است. مردم این کشور بسیار مهمان‌نواز بوده و فضای کلی شهرهای ترکیه، فضایی شاد و جذاب است. توجه دولت ترکیه به صنعت توریسم و همچنین جذب دانشجوی خارجی باعث شده تا از همین طریق رشد اقتصادی خوبی داشته باشد. ما در این مقاله شما را با این کشور زیبا آشنا خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

تاریخچه کشور ترکیه

ترکیه یا همان جمهوری ترکیه، یک کشور فراقاره‌ای در اوراسیا به شمار می‌رود. بخش بزرگی از این کشور در قاره آسیا قرار داشته و به آناتولی معروف است؛ بخش کوچکی از این کشور نیز در خاک اروپا واقع ‌شده است که تراکیه نامیده می‌شود. مردم ترکیه در طول تاریخ شاهد دو امپراتوری بزرگ، یعنی امپراتوری سلجوقی و عثمانی بوده‌اند. پس از فروپاشیدن امپراتوری سلجوقی، امپراتوری عثمانی در سال 1299 میلادی پایه‌گذاری شد. این امپراتوری پس از طی حدود 200 سال، به قدرت اول جهان تبدیل شد. سرانجام این امپراتوری بزرگ در جنگ جهانی اول قدرت خود را از دست داد و فروپاشید. مصطفی کمال آتاتورک، فرماندهی مردم کشور خود را بر عهده گرفت و سرانجام کشور ترکیه از چنگ هرگونه استعمارگری آزاد شد و به استقلال رسید. تغییراتی که آتاتورک در قانون اساسی این کشور داد، باعث شد تا در سال 1952 میلادی، ترکیه در منشور سازمان ملل متحد قرار بگیرد و به عضویت ناتو دربیاید. امروزه ترکیه یکی از کشورهای مهم در زمینه اقتصادی به شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه

همان‌طور که در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم، ترکیه یک کشور اوراسیایی است. تنگه بسفر این کشور را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می‌کند. البته خوب است بدانید که 97 درصد این کشور آسیایی و تنها 3 درصد از خاک آن اروپایی است. به‌طور کلی ترکیه یک کشور کوهستانی به شمار می‌رود. این کشور رتبه 37 جهان را از نظر وسعت به خود اختصاص داده و  بین 4 دریا قرار گرفته است. در جنوب این کشور دریای مدیترانه، در غرب آن دریای اژه، در شمال آن دریای سیاه و بین قسمت اروپایی آسیایی دریای مرمره قرار دارد. ترکیه دارای 81 استان بوده و آنکارا پایتخت این کشور به شمار می‌رود. جمهوری ترکیه از شرق با گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ایران، از شمال غربی با یونان و بلغارستان و از جنوب با عراق و سوریه مرز مشترک داشته و همسایه است. همچنین این کشور از لحاظ دریایی نیز با کشورهای قبرس، روسیه، مصر و اوکراین مرز مشترک دارد.

بهتر است بخوانید:  با مناطق شهر آلانیا آشنا شوید

شهرهای مهم کشور ترکیه

کشور پهناور ترکیه، شهرهای جذاب زیادی دارد. این کشور تاریخی غنی داشته و هر کدام از شهرهایش به دلیل خاصی در جهان معروف شده‌اند. تعدادی از شهرهای مهم این کشور عبارت‌اند از:

  1. آنکارا: در حقیقت آنکارا پایتخت فعلی کشور ترکیه است. این شهر در مرکز بخش آناتولی واقع ‌شده و 6 میلیون ترک‌زبان را در خود جای ‌داده است. آنکارا همه‌ساله میزبان دانشجویان خارجی زیادی برای تحصیل است.
  2. استانبول: استانبول در گذشته پایتخت حاکم سابق امپراتوری‌های عثمانی و بیزانس بوده و امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین کلان‌شهر ترکیه شناخته‌شده است. این شهر را می‌توان قطب تجارت، اقتصاد، آموزش، بهداشت و گردشگری دانست.
  3. آنتالیا: شهر آنتالیا، دومین مقصد گردشگری در این کشور بوده و در خط ساحلی دریای مدیترانه قرار گرفته است. اگرچه آنتالیا به ورزش‌ها و تفریحات آبی‌اش معروف شده، اما باید بدانید که جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری نیز در آن وجود دارند.
  4. ازمیر: ازمیر که سومین شهر بزرگ و شبه‌جزیره‌ای کشور ترکیه است، در دریای اژه قرار دارد. این شهر سواحل بکر و زیبا و آثار باستانی بی‌شماری را در خود جای ‌داده است.
  5. ترابزون: شهر ترابزون که به شهر فندق‌ها معروف است، یکی دیگر از شهرهای مهم ترکیه به شمار می‌رود که به دلیل تاریخ غنی‌اش، شهرت جهانی دارد. آب‌وهوای مناسب این شهر باعث شده تا پرورش فندق در آن رونق زیادی داشته و همه‌ساله به سراسر جهان صادر شود.

اقتصاد کشور ترکیه

کشور ترکیه امروزه به‌عنوان یکی از کشورهای روبه رشد جهان به شمار می‌رود. جالب است بدانید که از نظر اقتصادی، این کشور رتبه ششم را بین کشورهای اروپایی دارد. وابسته نبودن اقتصاد این کشور به سوخت فسیلی باعث شد تا برخلاف کشورهای همسایه‌اش، اقتصادی متعادل و باثبات داشته باشد. این کشور در صنایع نساجی، تولیدات پوشاک و همچنین توریسم بسیار موفق عمل کرده است. جالب است بدانید که ترکیه در رتبه هشتم صنعت فولاد جهان و رتبه دوم صنعت پیمانکاری جهان قرار دارد. امروزه پيمانكاران کشور تركيه در بیش از 117 كشور جهان، پروژه‌های ساخت‌وساز مهمی را در دست دارند و رقمی بالغ‌بر 400 ميليارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه این کشور نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان در سال‌های اخیر با رکود اقتصادی روبرو بوده، اما بانک جهانی روند رو به رشد اقتصادی این کشور و خروج از رکود را در سال 2020 اعلام کرده است.

فرهنگ مردم کشور ترکیه

فرهنگ مردم کشور ترکیه، به دلیل متفاوت بودن مناطق جغرافیایی آن، بسیار متنوع است. رد پای امپراطوری‌ها، کشورهای استعمارگر گذشته و حتی ملیت‌های مختلفی که به این کشور مهاجرت کرده‌اند را می‌توان به‌خوبی در آن مشاهده کرد. جالب است بدانید علی‌رغم اینکه حدود 98 درصد جمعیت این کشور را مسلمانان و 2 درصد را مسیحیان و کلیمیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می‌دهند، این کشور حکومتی سکولار (جدایی دین از سیاست) دارد. امروزه در این کشور حجاب، اختیاری و در بخش‌های دولتی، غیرقانونی است. به‌طور کلی مردم این کشور بسیار خونگرم و مهمان‌نواز بوده و به آراستگی و نظافت اهمیت زیادی می‌دهند. خانواده و احترام به بزرگ‌تر جایگاه خاصی در این کشور دارد. اگر به این کشور سفر کنید، شاهد وجود قهوه‌خانه‌ها و کافه‌های بی‌شماری خواهید بود که در آن‌ها چای و قهوه مخصوص ترکی سرو می‌شود و همواره گروه‌های دوستانه در آن‌ها گرد هم می‌آیند.

بهتر است بخوانید:  حقایق جالب درباره آلانیا ترکیه

فرهنگ غذایی کشور ترکیه

همه می‌دانیم که غذاهای کشور ترکیه شهرت جهانی داشته و همه‌ساله گردشگران زیادی به رستوران‌های محلی و سنتی این کشور می‌روند. جالب است بدانید که غذاهای سنتی این کشور تحت تاثیر ویژگی‌های فرهنگی امپراتوری عثمانی قرار گرفته و همچنان نیز ماندگار شده است. مصرف گوشت و نان در این کشور بالا بوده و تنوع بسیار بالایی در منوی رستوران‌های ترکیه‌ای دیده می‌شود. بیشتر غذاها با روغن ‌زیتون آماده ‌شده و زیتون به‌عنوان یکی از ملزومات سفره به‌شمار می‌رود. برخی از محبوب‌ترین و مشهورترین غذاها و دسرهای این کشور عبارت‌اند از:

  • کوفته
  • باقلوا
  • مانتی
  • پیده
  • دلمه

جاذبه های گردشگری کشور ترکیه

همان‌طور که گفتیم، دولت ترکیه به صنعت توریسم توجه ویژه‌ای کرده است؛ به‌طوری‌ که این صنعت باعث رونق اقتصاد این کشور شده است. دو شهر بسیار محبوب برای گردشگران در ترکیه، شهرهای استانبول و آنکارا به شمار می‌روند. برخی از جاذبه‌ای گردشگری معروف در این کشور عبارت‌اند از:

  1. مسجد ایاصوفیه: مسجد ایاصوفیه که در شهر استانبول قرار دارد، به‌عنوان شاهکار معماری دوره بیزانس، بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. این مسجد در ابتدا کلیسا بود و پس از فتح استانبول توسط مسلمانان، به مسجد تبدیل شد.
  2. جزیره بیوک آدا: این جزیره منحصربه‌فرد که در استانبول واقع ‌شده است، در مجموعه جزایر پرنس قرار دارد. جالب است بدانید که هیچ خودرویی در این جزیره تردد نکرده و طبیعتی بسیار بکر و زیبا دارد.
  3. کاخ توپکاپی: کاخ توپکاپی در دوران امپراطوری عثمانی‌ها، در دوره سلطنت نخستین پادشاه عثمانی سلطان محمد دوم، ساخته شد. حدود 30 پادشاه امپراتوری عثمانی، در طی چهار قرن در کاخ توپکاپی حکومت کردند. این کاخ در شهر استانبول قرار دارد.
  4. موزه پرا: موزه پرا در سال 2005 در ساختمان قدیمی هتل بریستول بنا شد. این موزه با هدف آشنایی گردشگران با هنر و تاریخ ترکیه ساخته شد. این موزه زیبا، دارای مجموعه‌های دائمی و نمایشگاه‌های موقت است.
  5. خیابان استقلال: خیابان استقلال یکی از معروف‌ترین خیابان‌های استانبول بوده که گردشگران زیادی در آن به چشم می‌خورند. این خیابان به دلیل داشتن انواع فروشگاه‌ها و مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌ها، مراکز تفریحی و جاذبه‌های تاریخی بی‌شمار، مورد توجه گردشگران قرار دارد.
  6. میدان تکسیم: میدان تکسیم، در منطقه بی‌اوغلو استانبول قرار گرفته و به‌عنوان قلب استانبول مدرن شناخته می‌شود. بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌های مهم ترکیه، در نزدیک این میدان قرار گرفته‌اند.
  7. آنیت کابیر: آنیت کابیر که در شهر آنکارا واقع ‌شده است، محل دفن مصطفی آتاتورک، اولین رئیس ‌جمهور ترکیه و رهبر استقلال این کشور است. این بنا شاهکاری از معماری این کشور به شمار می‌رود.
  8. پارک ملی آنتالیا: پارک ملی شهر آنتالیا یا همان کوپرولو کانیون، 365 کیلومتر مربع مساحت داشته و در نزدیکی رودخانه و دره‌ای عمیق واقع ‌شده است. این پارک 80 کیلومتر با شهر آنتالیا فاصله دارد.
  9. مرکز آبی آکوالند: پارک آبی آکوالند در شهر آنتالیا، محبوب‌ترین پارک آبی قاره آسیا به شمار می‌رود. این پارک آبی وسعت زیادی داشته و طراحی بسیار منحصربه‌فردی دارد.
  10. سواحل مارماریس: سواحل مارماریس در ترکیه به‌عنوان بهشت مدیترانه در جهان شناخته‌ شده است. این سواحل به دلیل داشتن طبیعتی بکر و دست‌نخورده بسیار معروف و محبوب شده‌اند.
بهتر است بخوانید:  معروف ترین خیابان های آلانیا

تحصیل در کشور ترکیه

کشور ترکیه نه‌تنها در صنعت توریسم موفقیت زیادی کسب کرده، بلکه در سال‌های اخیر جوانان زیادی برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کرده‌اند. تحصیل در کشور ترکیه شباهت زیادی به تحصیل در کشورهای اروپایی داشته و دانشجو می‌تواند در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با بهترین کیفیت آموزشی به تحصیل بپردازد. جالب است بدانید که شما به‌عنوان دانشجو در این کشور نیازی به یادگیری زبان ترکی نخواهید داشت. مدارک تحصیلی این کشور بسیار معتبر بوده و فرد با ارائه این مدارک می‌تواند در هر کجای دنیا کار کند و یا ادامه تحصیل دهد. اگر به فکر تحصیل کودکان خود در این کشور هستید، باید بدانید که فرزندتان می‌تواند در یکی از مدارس بین‌المللی این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کند.

آب و هوای کشور ترکیه

همان‌طور که اشاره کردیم، کشور ترکیه یک کشور کوهستانی به شمار می‌رود. خوب است بدانید که آب‌وهوا در مناطق مختلف این کشور متفاوت است. به‌طور کلی این کشور دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای بوده و آب‌وهوای مناطق مختلف آن با یکدیگر متفاوت است. چهار منطقه آب و هوایی را می‌توان در این کشور مشاهده کرد. بخش‌های مرکزی این کشور دارای آب‌وهوای نسبتا خشک قاره‌ای، بخش شرقی و شمال شرقی آن آب‌وهوای کوهستانی، سواحل غربی و جنوبی آن آب‌وهوای مدیترانه‌ای و سواحل دریای سیاه آب‌وهوایی معتدل و شرجی با تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی معتدل و مرطوب دارد. اگر در هر زمان سال قصد مسافرت به این کشور و استفاده از سرگرمی‌های آبی این کشور دارید، بهتر است به آنتالیا سفر کنید، چراکه این شهر ترکیه در بیشتر روزهای سال آفتابی است.

سوالات متداول در مورد کشور ترکیه

ما در این مقاله سعی کردیم تا به‌طور خلاصه به تمام موارد مهم در مورد کشور ترکیه بپردازیم. اگر همچنان در مورد این کشور سوالاتی دارید، در ادامه با ما همراه باشید. ما به برخی از متداول‌ترین سوالات شما پاسخ داده‌ایم.

پول رایج کشور ترکیه چیست؟

واحد پول رایج کشور ترکیه لیر است.

بهترین فصل سفر به ترکیه چه زمانی است؟

با توجه به شرایط آب و هوایی کشور ترکیه، بهترین زمان سفر به این کشور، فصل بهار و یا پاییز است. در این فصول، هوا معتدل و مطبوع است.

سخن پایانی

کشور ترکیه به‌عنوان یک کشور فراقاره‌ای، به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود. این کشور که به‌عنوان کشوری آزاد و مستقل شناخته می‌شود، جمعیت مسلمان زیادی را در خود جای ‌داده است. دولت این کشور از لحاظ اقتصادی به منابع سوخت فسیلی وابسته نبوده و با تکیه ‌بر منابع اقتصادی مختلفی، موفق شده تا به رشد اقتصادی خوبی دست پیدا کند. امروزه ترکیه مقصد مسافران، مهاجران و دانشجویان خارجی زیادی است. امنیت اقتصادی در این کشور باعث شده تا سرمایه‌گذاران زیادی جذب آن شوند. این کشور را می‌توان با فرهنگ‌های متنوع و غذاهای ترکی لذیذ آن به یاد آورد.

 

امتیاز دهید

نظر شما