صفر تا صد ثبت شرکت در ترکیه 2024 : انواع، مراحل و قوانین

توسط: ادمین 1 فروردین 1402

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

اگر به فکر گسترش کسب و کار، افزایش درآمد و همچنین اخذ اقامت در کشوری پیشرفته و رو به رشد هستید، پیشنهاد ما به شما ثبت شرکت در ترکیه است.

کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه (قرارگیری در دو قاره اروپا و آسیا)، صنعت گردشگری قدرتمند و اقتصاد رو به رشد، یکی از بهترین کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت و گسترش کسب و کار است. سالانه بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران با ثبت شرکت ترکیه، از مزایایی چون درآمد دلاری و مطمئن، اخذ کارت بازرگانی و دریافت اجازه کار و از همه مهمتر، اقامت و شهروندی کشور ترکیه بهره‌مند می‌شوند. البته مراحل و قوانین اقامت ترکیه با ثبت شرکت، ممکن است بسیاری را دچار سردرگمی و خطا کند، به همین دلیل لازم است پیش از انجام هرگونه اقدامی در این راستا، به طور کامل با قوانین ثبت شرکت و اخذ اقامت ترکیه از این طریق، آشنا شوید و برآورد دقیقی از میزان هزینه‌های این کار نیز داشته باشید.

سرفصل محتوا نمایش

ثبت شرکت در ترکیه چگونه است؟

ثبت شرکت در ترکیه اولین قدم برای هرگونه فعالیت تجاری و راه‌اندازی کسب و کار است. بسته به نوع فعالیت و گستردگی کسب و کار، مراحل متفاوتی را باید طی کنید اما به طور کلی، در صورت آماده بودن مدارک و سرمایه مورد نیاز، فرآیند ثبت شرکت طی چند روز انجام خواهد شد و می‌توانید برای اقامت تجاری و یا شهروندی ترکیه نیز بعد از ثبت شرکت، اقدام کنید.

بیشتر بدانید: دریافت اقامت ترکیه 2024: چگونگی اخذ اقامت ترکیه

انواع شرکت در ترکیه

انواع شرکت در ترکیه

انواع شرکت‌های شخصی، مسئولیت محدود، سهامی، تضامنی و مختلط برای فعالیت‌های تجاری مختلف در ترکیه وجود دارند، اما به طور کلی بیشترین شرکت‌هایی که در کشور ترکیه ثبت می‌شوند در سه دسته اول قرار دارند. بنابراین در ادامه تنها به معرفی همین سه دسته شرکت پرتکرار می‌پردازیم.

شرکت شخصی

ثبت شرکت شخصی در ترکیه را می‌توان معادل دریافت مجوز کسب و کار در ایران دانست. برای شروع فعالیت‌های تجاری ساده و محدود، مانند افتتاح سالن آرایش، انواع بوتیک و مغازه‌های تجاری، رستوران و… در کشور ترکیه، لازم است تا با ثبت شرکت شخصی، کد مالیاتی و مجوز فعالیت خود را دریافت کنید. هرچند که این روش یکی از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های ثبت شرکت ترکیه به شمار می‌آید، اما لازم است بدانید که با ثبت شرکت شخصی در ترکیه امکان دریافت اجازه کار و اقامت در این کشور وجود ندارد. پس اگر انگیزه شما از ثبت شرکت دریافت اقامت ترکیه است، ثبت شرکت شخصی گزینه مناسبی برایتان نخواهد بود.

بیشتر بدانید: صفر تا صد راه اندازی کسب و کار در ترکیه: بهترین شغل در ترکیه برای ایرانیان 2024

شرکت با مسئولیت محدود (Limited)

این نوع شرکت‌ها برای انواع اهداف اقتصادی و فعالیت‌های تجاری مناسب هستند و تعداد سهامداران این نوع شرکت‌ها از یک تا 50 نفر نیز می‌تواند باشد. البته برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود، لازم است تا یک شخص حقیقی و یک شخص حقوقی به عنوان سهامدار معرفی شوند.

سهامداران شرکت‌های لیمیتد، تنها بسته به میزان سهم خود در شرکت، نسبت به بدهی‌ها و مالیات شرکت مسئولیت دارند. در شرکت‌های با مسئولیت محدود، تمام تصمیمات مرتبط با انتقال و فروش سهام باید با موافقت حداقل سه چهارم سهامداران گرفته شود و این فروش و انتقال نیز حتما باید در دفاتر رسمی انجام شود. برای ثبت یک شرکت لیمیتد در کشور ترکیه به سرمایه حداقلی 10 هزار لیر نیاز دارید که هزینه‌های جانبی نیز به این مبلغ اضافه خواهد شد. لازم به ذکر است که طبق قوانین جدید، مهلتی یک ساله به سرمایه‌گذاران جهت آماده‌سازی تمام سرمایه لازم داده خواهد شد و مانند گذشته نیازی به ارائه یک چهارم سرمایه اولیه، نمی‌باشد.

بیشتر بدانید: سرمایه گذاری در ترکیه: مهاجرت سرمایه گذاری ترکیه و اقامت 2024

شرکت سهامی

شرکت سهامی نوع دیگری از شرکت‌های رایجی است که توسط سرمایه‌گذاران خارجی، مخصوصا آن‌هایی که قصد حضور در بازار سرمایه کشور ترکیه را دارند، تاسیس می‌شود. این شرکت‌ها می‌توانند از یک یا چند سهامدار حقیقی و حقوقی تشکیل شده باشند و فعالیت تجاری خود را در هر زمینه‌ای آغاز کنند. همانند شرکت‌های مسئولیت محدود، در شرکت‌های سهامی نیز، سهامداران به اندازه سهم خود از شرکت در قبال بدهی و مالیات مسئولیت خواهند داشت. تفاوت شرکت سهامی با شرکت مسئولیت محدود، نیاز به حضور شرکای ترک است، چرا که حضور در بازار سرمایه ترکیه بدون وجود شرکای ترک برای اتباع خارجی امکان‌پذیر نمی‌باشد. سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی در ترکیه بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی، حدود 20 تا 50 هزار لیر است که با یک چهارم این مبلغ نیز می‌توانید شرکت را به ثبت برسانید.

چه مشاغلی در ترکیه به ثبت شرکت نیاز دارند؟

تمام مشاغل و کسب و کارها با دامنه فعالیت‌های متفاوت، از محدود گرفته تا گسترده، برای فعالیت نیاز به ثبت شرکت ترکیه دارند.

چه شرکتی در ترکیه ثبت کنیم؟

انتخاب نوع شرکت تا حد بسیاری، به نوع فعالیت تجاری شما، گستردگی آن و همچنین هدف شما از ثبت شرکت در ترکیه بستگی دارد. به طور کلی اگر به دنبال اخذ اقامت ترکیه هستید، ثبت شرکت سهامی و یا شرکت با مسئولیت محدود، بهترین گزینه‌های شما خواهند بود. البته خوب است به این نکته اشاره کنیم که خارجی هایی که قصد ثبت شرکت در ترکیه را داشته و پاسپورت ترکی دارند، برای ثبت شرکت باید بیشتر سهام شرکت خود را به شخص ترکی اعطا کنند تا شریک ترک مراحل قانونی را طی کند.

بیشتر بدانید: برگزاری مراسم در ترکیه: هزینه عروسی ایرانی در استانبول و آنتالیا ترکیه 2024

قوانین عمومی ثبت شرکت در ترکیه 2023

قوانین عمومی ثبت شرکت در ترکیه 2024

  • مراجعه به اداره مالیات و دریافت کد مالیاتی مدیرعامل
  • تنظیم و ترجمه اساسنامه شرکت و سایر مدارک و اخذ تاییدیه آن‌ها
  • تعیین محل اجاره شرکت
  • تکمیل مراحل بازرسی دفتر شرکت
  • واریز سرمایه به حساب شخصی مدیرعامل در یکی از بانک‌های ترکیه
  • دریافت کد مالیاتی شرکت

قوانین ثبت شرکت در ترکیه برای ایرانیان 2024

قوانین ثبت شرکت ترکیه برای ایرانیان همانند سایر سرمایه‌گذاران خارجی است. هرچند که افتتاح حساب در کشور ترکیه به دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF برای ایرانیان با شرایط خاصی انجام می شود.

چه نوع شرکتی در سال 2024 برای ایرانیان در ترکیه به‌صرفه‌تر است؟

اگر قصد دریافت اقامت ترکیه را ندارید، شرکت شخصی ارزان‌ترین گزینه برای ثبت شرکت ترکیه خواهد بود. اما اگر شما نیز مانند بسیاری دیگر علاقه دارید تا از اقامت این کشور نیز بهره‌مند شوید، توصیه ما به شما ثبت شرکت ترکیه با مسئولیت محدود است، چرا که نسبت به انواع دیگر شرکت‌ها هزینه تاسیس کمتری دارد و مهلتی یک ساله نیز برای تامین سرمایه به شما اعطا خواهد شد.

بیشتر بدانید: صفر تا صد اجاره ماشین در ترکیه: هزینه کرایه ماشین در استانبول 2024

مزایا ثبت شرکت در ترکیه

  • امکان ثبت شرکت بدون الزام وجود شریک ترک
  • امکان دریافت اقامت برای مدیرعامل و اعضای زیر 18 سال خانواده
  • امکان دریافت اجازه کار
  • اجازه افتتاح حساب
  • اخذ کارت بازرگانی
  • بیمه شرکتی

معایب ثبت شرکت در ترکیه

  • هزینه بالا
  • لزوم یادگیری زبان ترکی یا استخدام مترجم
  • نوسانی بودن قوانین و مقررات
  • نظارت ضعیف
  • بوروکراسی

انواع روش ثبت شرکت در ترکیه

برای ثبت شرکت ترکیه به دو روش حضوری، با سفر به ترکیه و انجام مراحل قانونی، و همچنین غیرحضوری، به وسیله وکالتنامه می‌توانید اقدام کنید. توجه کنید که برای ثبت شرکت به وسیله وکالتنامه، حتما باید به کنسولگری ترکیه در ایران مراجعه کنید و شخص مطمئنی را نیز در ترکیه برای ادامه فرآیند ثبت شرکت، انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: صفر تا صد تحصیل در ترکیه؛ شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی ترکیه 2024

دریافت اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت

نحوه ثبت شرکت در ترکیه و اخذ اقامت دائم

برای اخذ اقامت ترکیه با ثبت شرکت، لازم است تا با ویزای تجاری به این کشور بروید. برای دریافت ویزای تجاری به دعوتنامه ثبت شرکت نیاز دارید. پس از دریافت این دعوتنامه، اخذ ویزای تجاری و سپس ثبت شرکت در ترکیه، ابتدا اقامت موقت یکساله دریافت می‌کنید. این اقامت موقت به محض ثبت شرکت به شما اعطا خواهد شد و می‌توانید سالانه آن را تمدید کنید.

کسب اقامت دائم کمی دشوارتر است. برای دریافت اقامت دائم از طریق ثبت شرکت در ترکیه، لازم است تا شرکت شما به مدت 5 سال فعالیت مداوم داشته و از سوی دیگر هیچگونه بدهی مالیاتی و تاخیری در پرداخت حقوق کارمندان نیز رخ نداده باشد. در این صورت می‌توانید برای اقامت دائم نیز اقدام کنید.

شرایط دریافت اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت چیست؟

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، ثبت شرکت پیش نیاز دریافت اقامت موقت، و فعالیت مداوم شرکت به مدت 5 سال و پرداخت منظم مالیات و حقوق و مزایای کارمندان، از شروط اصلی دریافت اقامت دائم ترکیه از طریق ثبت شرکت است.

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

هرچند که جزئیات ثبت شرکت ترکیه، بسته به نوع و گستردگی آن متفاوت است اما مراحل کلی ثبت انواع شرکت در ترکیه شامل موارد زیر است:

  • تنظیم اساسنامه و ارائه آن به زبان ترکی
  • دریافت تاییدیه اساسنامه شرکت از دفتر خانه رسمی در ترکیه
  • تعیین موقعیت مکانی شرکت
  • ارائه مدارک ترجمه شده سهامداران
  • دریافت کد مالیاتی برای هریک از سهامداران
  • تکمیل فرم‌های اداری مربوط به ثبت شرکت، اتاق بازرگانی و اداره دارایی
  • افتتاح حساب بانکی شخصی حاوی سرمایه اولیه
  • ارائه نمونه امضا و اخذ تاییدیه آن از دفترخانه رسمی کشور ترکیه
  • مراجعه به اداره دارایی ترکیه و تحویل فرم مربوط به این سازمان برای بررسی و تایید
  • تایید آدرس شرکت پس از بازرسی بازرسان اداره دارایی
  • دریافت کد مالیاتی شرکت
  • دریافت کارت بازرگانی
  • معرفی مشاور مالی رسمی
  • معرفی حسابدار رسمی شرکت (فرد ترک)

بیشتر بدانید: مراحل و شرایط خرید ملک در ترکیه: قیمت خانه در استانبول 2024

مدت زمان ثبت شرکت در ترکیه

مراحل ثبت شرکت در ترکیه مطابق مواردی است که در بخش قبل به آنان اشاره کردیم. این مراحل معمولا در مدت زمان بین 5 روز تا نهایت یک هفته طی می‌شوند و پس از آن می‌توانید نسبت به شروع فعالیت تجاری و دریافت اقامت موقت، اقدام کنید.

هزینه ثبت شرکت در ترکیه 2023

هزینه ثبت شرکت در ترکیه 2024

در بخش معرفی انواع شرکت‌ها، سرمایه ابتدایی تاسیس هر یک از شرکت‌ها را ذکر کردیم، اما علاوه بر سرمایه اولیه، برای ادامه فعالیت تجاری، هزینه‌های متعددی به عنوان هزینه‌های جانبی نیز باید پرداخت شوند. هزینه‌های ثبت شرکت ترکیه شامل موارد زیر است:

  • سرمایه اولیه ثبت شرکت: حداقل 10 هزار لیر
  • حقوق حسابدار رسمی: حداقل ماهانه 120 دلار
  • حقوق کارمندان شرکت: بسته به تعداد پرسنل (به ازای هر کارمند غیر ترک، باید 5 کارمند ترک استخدام شوند.)
  • هزینه اجاره شرکت
  • هزینه‌های آب، برق، تلفن و اینترنت
  • هزینه ترجمه پاسپورت: حدود 125 لیر
  • هزینه دفاتر رسمی و اداره دارایی: حدود 3000 لیر
  • مالیات بر درآمد: حدود 20 درصد از سود شرکت

چطور برای ثبت شرکت یک حساب بانکی افتتاح کنم؟

افتتاح حساب بانکی در ترکیه و انتقال سرمایه لازم به این حساب، یکی از مراحل لازم برای ثبت شرکت در کشور ترکیه است. البته به دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF افتتاح حساب و ثبت شرکت در ترکیه، با اساسنامه‌ها و قوانین خاصی انجام می‌شود. بنابراین لازم است تا از شرایط و قوانین خاص هر بانک اطلاعات کافی را داشته باشید.

مدت زمان لازم برای ثبت شرکت ترکیه

همانطور که گفتیم مراحل ثبت شرکت ترکیه نسبت به سایر کشورها با سرعت بیشتر و معمولا بین 5 تا 7 روز کاری، انجام می‌شود.

نحوه ثبت شرکت واردات و صادرات در ترکیه

امکان انجام هرگونه فعالیت تجاری از جمله امور بازرگانی و صادرات و واردات، در شرکت‌های با مسئولیت محدود و شرکت‌های سهامی وجود دارد. بنابراین ثبت شرکت واردات و صادرات نیز فرآیند یکسانی با سایر شرکت‌ها دارد.

روش ثبت شرکت مجازی در ترکیه

اجاره دفتر برای ثبت شرکت در ترکیه، هزینه‌های اضافه‌ای چون پول پیش (دیپوزیت)، اجاره ماهانه، مالیات بر اجاره و هزینه قبوض را برای شما به همراه خواهد داشت. از آنجا که در بسیاری از شرکت‌ها نیازی به استفاده مداوم از یک دفتر فیزیکی و یا استخدام کارمند وجود ندارد، بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم به اجاره دفاتر مجازی می‌کنند. دفاتر مجازی به دفاتری گفته می‌شود که شامل یک دفتر با یک الی دو میز بوده و صاحب شرکت تنها به صورت محدود و چند روز در ماه می‌تواند از آن استفاده کند. با این کار، علاوه بر ارائه یک آدرس فیزیکی در فرم‌های اداری مربوط به ثبت شرکت، از هزینه‌های جانبی نیز کاسته می‌شود.

نحوه ثبت شرکت در وان ترکیه

نحوه ثبت شرکت در شهر وان ترکیه نیز مانند سایر شهرها مراحل یکسانی دارد که در بخش‌های پیشین به آن اشاره کردیم.

ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه

ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه

در راستای گسترش فعالیت‌های تجاری و صادرات و واردات، قوانین تجاری در مناطق آزاد ترکیه انعطاف بیشتری دارند و فضای راحت‌تری برای امور بازرگانی فراهم شده است. علاوه بر این، ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه مزایای متعددی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

بهرمندی از معافیت مالیاتی

یکی از مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه، معافیت مالیاتی است. علاوه بر این شرکت‌های ثبت شده در حوزه صادرات و واردات مناطق آزاد نیز از پرداخت تعرفه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده اجناس، معاف هستند.

انتقال نقدینگی و سرمایه

شرکت‌های ثبت شده در مناطق آزاد، بدون نیاز به اخذ مجوز، می‌توانند به راحتی نقدینگی خود را به تمام کشورهای دنیا انتقال دهند.

استفاده از زیرساخت‌ها

زیرساخت‌های موجود در مناطق آزاد، مانند وجود بنادر بزرگ و حمل و نقل دریایی راحت‌تر، سبب سهولت امور حمل و نقل و صادرات و واردات بسیاری از کسب و کارهای تولیدی و تجاری شده است.

امکان حضور طولانی مدت

یکی از بهترین مزایایی که بسیاری را به ثبت شرکت و فعالیت تجاری در مناطق آزاد ترکیه ترغیب می‌کند، امکان فعالیت طولانی مدت در این مناطق است. معمولا قراردادهای اجاره برای فعالیت‌های تجاری 10 سال و برای کارهای تولیدی 20 سال هستند که این قراردادها حتی تا 99 سال نیز قابل تمدید خواهند بود.

آیا اجازه کار با ثبت شرکت در ترکیه امکانپذیر است؟

پس از انجام کامل مراحل ثبت شرکت ترکیه، با مراجعه به اداره کار ترکیه می‌توان برای دریافت اجازه کار، اقدام کرد.

پالافکس مشاور و وکیل ثبت شرکت در ترکیه

شرکت پالافکس یکی از پرسابقه‌ترین شرکت‌‌های مشاوره مهاجرت در کشور ترکیه است. برای کسب اطلاعات بیشتر از پیچیدگی‌های قانونی و اجتناب از خطا در مراحل ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه، می‌توانید با مشاوران و متخصصان ما در شرکت پالافکس تماس بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید با دنبال کردن صفحه palafexrealestate در اینستاگرام، از آخرین اخبار و اطلاعات اخذ اقامت و ثبت شرکت در ترکیه، خبردار شوید.

اقامت ثبت شرکت در ترکیه

سوالات متداول درباره اقامت ثبت شرکت در ترکیه

در این بخش به رایج‌ترین سوالات درباره اخذ اقامت ترکیه با ثبت شرکت، پاسخ می‌دهیم:

انواع روش ثبت شرکت در ترکیه کدامند؟

ثبت شرکت در ترکیه به دو روش حضوری و غیرحضوری (وکالتنامه‌ای) انجام می‌شود.

آیا ثبت شرکت در ترکیه هزینه زیادی دارد؟

ثبت شرکت در ترکیه یکی از روش‌های پرهزینه برای دریافت اقامت است. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت و پرداخت هزینه‌های جانبی 10 الی 20 هزار لیر است.

آیا ثبت شرکت در ترکیه ارزان هم امکانپذیر است؟

کم هزینه‌ترین روش ثبت شرکت در ترکیه ثبت شرکت شخصی است که با حدود 3000 لیر انجام می‌شود، اما امکان اخذ اقامت با این روش وجود ندارد. اگر قصد دریافت اجازه کار و اقامت ترکیه را دارید، این کار تنها با ثبت شرکت‌های سهامی و لیمیتد و سرمایه حداقلی 10 هزار لیر میسر خواهد بود.

مالیات شرکت ها در ترکیه چقدر است؟

مالیات بر درآمد شرکت‌ها در ترکیه 22 درصد از سود خالص شرکت را شامل می‌شود. علاوه بر این 23 درصد اجاره بهای محل شرکت نیز به عنوان مالیات بر اجاره در نظر گرفته می‌شود.

مزایا و معایب ثبت شرکت در ترکیه کدامند؟

برای پاسخ این سوال، به بخش «مزایا و معایب ثبت شرکت ترکیه» در همین مقاله مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: اخذ شهروندی ترکیه: مدارک، مراحل و نحوه دریافت شهروندی ترکیه 2024

سخن پایانی

در این مطلب تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ثبت شرکت ترکیه و اخذ اقامت این کشور را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دادیم. علاوه بر این با انواع شرکت‌ها و مراحل و هزینه‌های ثبت آنان آشنا شدیم. اخذ اقامت ترکیه با ثبت شرکت، هرچند که پرهزینه است، اما یکی از مطمئن‌ترین و سودآورترین روش‌های گسترش کسب و کار و درآمد در کشور ترکیه به شمار می‌آید. به نظر شما بهترین نوع شرکت برای ثبت در ترکیه، کدام است؟ سوالات و نظرات خود را در بخش نظرات، با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

نظر شما