مشاوره راه اندازی کسب و کار در ترکیه: بهترین شغل در ترکیه برای ایرانیان 2024

توسط: ادمین 15 فروردین 1402

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

با توجه به شرایط اقتصادی کنونی در ایران، راه اندازی کسب و کار در ترکیه راه حل مناسبی برای پیشرفت اقتصادی شماست. برای آشنایی با مراحل کامل ایجاد کسب و کار در ترکیه همراه ما باشید.

این روزها که شرایط اقتصادی ایران چندان مساعد نیست، راه اندازی کسب و کار در ترکیه ایده خوبی به نظر می‌رسد. از آنجایی که ترکیه کشوری در حال توسعه با اقتصادی پررونق محسوب می‌شود، این کار می‌تواند روش مناسبی برای پیشرفت اقتصادی شما باشد. اما دقت داشته باشید که ایجاد کسب و کار در ترکیه هم نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و باید همه جوانب آن را بسنجید. برای آشنایی کامل با مراحل و مدارک مورد نیاز آن و همچنین بهترین مشاغل در ترکیه برای ایرانیان در سال 2024 این مطلب را از دست ندهید.

سرفصل محتوا نمایش

چرایی راه اندازی کسب و کار در ترکیه

با توجه به شرایط اقتصادی کنونی ایران، یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد بیشتر برای ایرانیان، راه اندازی کسب و کار در ترکیه است. برخی از مهمترین دلایلی که افراد به سراغ ایجاد کسب و کار در ترکیه می‌روند عبارتند از:

  • نزدیکی ایران و ترکیه و وجود مرز زمینی میان این دو کشور
  • فرهنگ نزدیک دو کشور
  • اقتصاد روبه‌رشد کشور ترکیه
  • امکان زندگی و کار در یک کشور اروپایی با هزینه‌های بسیار پایین‌تر
  • امکان ورود به بازارهای جهانی

راه اندازی کسب و کار در ترکیه

باید و نبایدهای راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه

قبل از شروع هر کسب و کاری، حتما در رابطه با آن اطلاعات کافی را به دست بیاورید و با آگاهی کامل قدم به این مسیر بگذارید. برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه حتما در مورد موارد حقوقی مربوطه مطالعه کنید، شرایط بازار را بسنجید و با توجه به علاقمندی‌های خودتان، کار را شروع کنید. از طرف دیگر حواستان به توانایی مالی خود و سرمایه‌ای که برای شروع نیاز دارید باشد.

نکاتی که پیش از راه اندازی کسب و کار در ترکیه باید بدانید

اولین نکته‌ای که هنگام ایجاد کسب و کار در ترکیه باید بدانید این است که برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری، از راه‌اندازی یک رستوران یا کافه گرفته تا شروع کار در یک واحد تجاری، باید در ابتدا در ترکیه یک شرکت تجاری ثبت کنید. در برخی مشاغل نیز نیاز به مجوزهای بهداشتی و محیط زیستی دارید و در برخی دیگر مانند مدیریت یک رستوران یا کافه، باید بر زبان ترکی تسلط داشته باشید.

بعد از ثبت شرکت، به مدت یک سال مجوز کار (یا چالیشما ایزنی) می‌گیرید و می‌توانید با این مجوز هر کسب و کاری که می‌خواهید را راه‌اندازی کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که بعد از ثبت شرکت، شما دیگر شخص حقیقی نیستید. بلکه شخص حقوقی محسوب می‌شوید و حقوق و وظایف‌تان متفاوت خواهد بود.

بیشتر بدانید: صفر تا صد ثبت شرکت در ترکیه : انواع، مراحل و قوانین 2024

انواع کسب و کارهای رو به رشد در ترکیه

برخی از مشاغل در ترکیه وجود دارند که خیلی پول‌ساز هستند، اما نیاز به تخصص دارند؛ مشاغلی چون جراحی، مدیریت بانک، استاد دانشگاه، خلبانی، مدیریت بازرگانی و دندان‌پزشکی. اما در این قسمت برخی از مشاغلی را به شما معرفی می‌کنیم که سرمایه زیاد و تخصص خاصی نیاز ندارند.

ساختمان‌های سبز

پروژه‌هایی در ترکیه وجود دارند که با نام ساختمان‌های سبز شناخته می‌شوند؛ یعنی ساخت ساختمان‌هایی که در نمای آنها از گیاهان استفاده می‌کنند. دولت ترکیه از چنین پروژه‌هایی خیلی حمایت می‌کند و مالیات کمتری نیز از آنها می‌گیرد.

خدمات ترجمه

سالانه گردشگران زیادی به ترکیه سفر می‌کنند. به همین دلیل نیز همواره در این کشور به مترجمان نیاز دارند. طبق آمار، میزان تقاضا برای خدمات ترجمه در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۰ تقریبا ۴۵ درصد در ترکیه رشد کرده است. مترجمین زبان ترکی استانبولی از سه طریق می‌توانند در ترکیه کار کنند: مترجم رسمی درجه یک، مترجم رسمی درجه دو، مترجم آزاد.

برنامه نویسی و طراحی نرم افزار

برنامه‌نویسی یکی از آن مشاغلی است که امروزه در همه جای جهان رشد زیادی کرده است. شرکت‌های ترکی نیز به دنبال برنامه‌نویسان باتجربه و طراحان نرم‌افزار و سایت مجرب هستند و این افراد می‌توانند درآمد خوبی هم داشته باشند.

بیشتر بدانید: سرمایه گذاری در ترکیه: مهاجرت سرمایه گذاری ترکیه و اقامت 2024

ارائه خدمات سلامتی برای شرکت ها

اکثر شرکت‌ها در ترکیه، از برنامه‌های سلامتی برای کارمندان خود استفاده می‌کنند. اگر به دنبال ایجاد کسب و کار در ترکیه هستید، این هم می‌تواند ایده خوبی باشد که با تاسیس یک مرکز، با پایین‌ترین هزینه‌ها خدمات ورزشی، برنامه‌های غذایی و معاینات روتین سلامتی برای کارمندان شرکت‌ها فراهم کنید.

مشاغل آزاد

برخی از مشاغل آزاد محبوب در ترکیه عبارتند از کار در حوزه غذای خانگی و بسته‌بندی آن، استخراج سنگ‌های طبیعی، فروش لوازم یدکی خودرو و مکانیکی، کافه، رستوران، خشک‌شویی، آرایشگاه، خیاطی و مزون، باشگاه و غیره. مشاغل فصلی نیز از مشاغل آزاد محسوب می‌شوند و فقط در دوره‌ای خاص به کار می‌روند؛ مانند خرده‌فروشی برای مناسبت‌هایی چون روز ولنتاین و ارائه خدمات برای ماه رمضان.

بیشتر بدانید: برگزاری مراسم در ترکیه: هزینه عروسی ایرانی در استانبول و آنتالیا ترکیه 2024

قوانین راه اندازی کسب و کار در ترکیه

مراحل راه اندازی کسب و کار در ترکیه

مراحل راه اندازی کسب و کار در ترکیه عبارتند از:

  • خرید یا اجاره ملکی در ترکیه
  • ثبت شرکت
  • دریافت مجوز کار
  • شروع کار در حوزه مورد نظر

قوانین راه اندازی کسب و کار در ترکیه

همانطور که پیشتر خواندید، برای راه اندازی هر کسب و کاری در ترکیه، در ابتدا باید در این کشور یک شرکت ثبت کنید. برای ثبت شرکت، باید یک آدرس ثابت داشته باشید که می‌توانید این ملک را بخرید یا اجاره کنید. اگر آدرس ثابتی در این کشور نداشته باشید، نمی‌توانید برای ثبت شرکت و گرفتن مجوز کار اقدام کنید.

یکی دیگر از قوانین ایجاد کسب و کار در ترکیه ، مربوط به راه‌اندازی دفتر املاک و مستغلات می‌شود که محدودیت‌هایی دارد. راه‌اندازی دفتر املاک و مستغلات در ترکیه از قوانین مربوط به شرط متقابل (رسیپراسیتی) پیروی می‌کند. این شرط به این معناست که اگر در کشور شخص خارجی متقاضی، شهروندان ترک از لحاظ قانونی اجازه راه‌اندازی دفتر املاک و مستغلات را داشته باشند، آن فرد نیز می‌تواند در ترکیه چنین کسب و کاری را راه‌اندازی کند.

همچنین باید بدانید که دامپزشکی یکی از شغل‌های اختصای برای شهروندان ترک است و افراد خارجی نمی‌توانند برای راه‌اندازی کلینیک‌های دامپزشکی اقدام کنند.

بیشتر بدانید: صفر تا صد اخذ شهروندی ترکیه: مدارک، مراحل و نحوه دریافت شهروندی ترکیه 2024

شرایط راه اندازی کسب و کار در ترکیه برای ایرانیان

شرایط راه اندازی کسب و کار در ترکیه برای ایرانیان نیز کاملا مشابه با دیگر اتباع خارجی است. شما با خرید یا اجاره یک ملک در ترکیه، می‌توانید برای ثبت شرکت و سپس گرفتن مجوز کار اقدام کنید.

هزینه راه اندازی کسب و کار در ترکیه

هزینه ایجاد کسب و کار در ترکیه بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ لیر ترکیه است. برای گرفتن اجازه کار نیز باید حداقل ۵ کارمند ترک و یک حساب‌دار ترک داشته باشید. همه کارمندان‌تان را حتما باید بیمه کنید و سالانه باید دفتر میزان سود و زیان خود را به مراجع رسمی و مربوطه تحویل دهید. سالانه صرف نظر از هزینه‌هایی مانند مالیات و اجاره، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیر نیز هزینه‌های جانبی خواهید داشت. توجه داشته باشید که حتی اگر بخواهید شرکت خود را جمع کنید، این کار هزینه‌بر و وقت‌گیر خواهد بود. در نتیجه حتما سنجیده و آگاهانه عمل کنید.

بیشتر بدانید: صفر تا صد تحصیل در ترکیه؛ شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی ترکیه 2024

هزینه راه اندازی کسب و کار در ترکیه

انواع کسب و کار در ترکیه برای ایرانیان

روش‌های مختلفی برای ایرانیان وجود دارد تا بتوانند در ترکیه کسب و کاری را راه‌اندازی کنند. یکی از آنها اجاره یا خرید یک مغازه و راه‌اندازی هر کسب و کاری که دوست دارید است. حتی می‌توانید کسب و کاری که از پیش راه‌اندازی شده را خریداری کرده و صاحب آن بیزینس شوید. راه دیگر این است که از برندهای معروف و مطرح نمایندگی بگیرید و زیر نام آن برند، شروع به کار کنید. اما دقت داشته باشید که در این روش، مقدار زیادی از سودتان را باید صرف پرداخت سهم شرکت مادر و مالیات کنید. پس حتما با آگاهی کامل به سراغ گرفتن نمایندگی بروید.

بهترین شغل در ترکیه برای ایرانیان

مشاغل زیادی در ترکیه مورد نیاز هستند که ایرانیان می‌توانند به سراغ آنها بروند. از جمله این مشاغل می‌توانیم به نجاری، آشپزی، گارسونی، مهمانداری، لیدری تور، جوشکاری، آرایشگری، حسابداری، فروشندگی، بسته‌بندی، نقاش‌کاری، کاشی‌کاری و مشاغل مربوط به حوزه فناوری اطلاعات اشاره کنیم.

نحوه استارت کسب و کار اینترنتی در ترکیه

اگر به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی در ترکیه هستید، باید امکان استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی را داشته باشید. اما چطور؟

مراحل کسب و کار اینترنتی در ترکیه

مراحل کسب و کار اینترنتی در ترکیه نیز کاملا مشابه با راه اندازی هر نوع بیزینس دیگری است. در ابتدا شما باید یک شرکت در این کشور ثبت کنید تا به صورت رسمی بتوانید اجازه کار بگیرید. بعد از ثبت شرکت، شما دیگر موظف به پرداخت مالیات خواهید بود. سپس به یک درگاه پرداخت فروشگاهی نیاز دارید، تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را به صورت کاملا قانونی راه بیندازید.

مدارک کسب و کار اینترنتی در ترکیه

مهم‌ترین نکته در رابطه با راه اندازی کسب و کار اینترنتی در ترکیه، لزوم وجود درگاه پرداخت اینترنتی است. توجه داشته باشید که روند اتصال درگاه پرداخت اینترنتی در ترکیه با شرایطی که در ایران دارد متفاوت است. طبق قوانین این کشور، در این زمینه شما اجازه فعالیت آزاد را ندارید و حتما کسب و کارتان باید به نام یک شرکت باشد. در واقع ابتدا باید برای ثبت شرکت اقدام کنید، سپس می‌توانید از درگاه پرداخت اینترنتی و فروشگاهی استفاده کنید. هنگام بررسی‌های مالیاتی، این موارد را پیگیری می‌کنند و اگر روند قانونی را دنبال نکرده باشید، کسب و کارتان را از دست می‌دهید و جریمه‌های سنگینی باید بپردازید.

بیشتر بدانید: صفر تا صد اجاره ماشین در ترکیه: هزینه کرایه ماشین در استانبول 2024

نحوه استارت کسب و کار اینترنتی در ترکیه

روش راه اندازی کارگاه تولیدی در ترکیه

اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار در ترکیه هستید، یک روش خوب دیگر راه اندازی کارگاه تولیدی در این کشور است.

مراحل راه اندازی کارگاه تولیدی در ترکیه

مراحل راه اندازی کارگاه تولیدی در ترکیه عبارتند از:

  • ارائه مدارک هویتی و مالیاتی فرد متقاضی (اگر چند شریک در پروژه حضور دارند، مدارک هویتی و مالیاتی همه آنها باید ارائه گردد)
  • اثبات تمکن مالی موسس کارگاه برای ساخت کارخانه و توانایی مدیریت زندگی تجاری و شخصی
  • مراجعه به بخش مالی، دریافت شناسه مالیاتی بالقوه کاری و تعیین موضوع فعالیت کارگاه
  • تعیین مدیر بنگاه و تعیین آدرس و ثبت آن
  • بازدید بازرسان خزانه‌داری از شرکت و گرفتن تایید آنها
  • ارجاع به اتاق بازرگانی و درج اطلاعیه در مجلات رسمی
  • صدور کارت بازرگانی و تحویل به مدیر کارخانه
  • افتتاح حساب بانکی و انتخاب حسابدار یا مشاور مالی

مدارک راه اندازی کارگاه تولیدی در ترکیه

همانطور که در بالا خواندید، برای راه اندازی کارگاه تولیدی در ترکیه علاوه بر مدارک هویتی و مالیاتی، فرد متقاضی باید مدارکی برای اثبات تمکن مالی خود ارائه کند. شرط عمومی دیگری برای افرادی که قصد تاسیس کارخانه یا کارگاه تولیدی دارند وجود ندارد و سایر مدارک را نیز در طول روند اداری کارها می‌توانند تهیه کنند.

راه اندازی تولیدی پوشاک در ترکیه

یکی دیگر از کسب و کارهای محبوب در ترکیه، راه اندازی تولیدی پوشاک محسوب می‌شود که در ادامه مراحل و مدارک مورد نیاز آن را آورده‌ایم.

مراحل راه اندازی تولیدی پوشاک در ترکیه

تولیدی پوشاک نیز نوعی کارگاه تولیدی محسوب می‌شود و مراحل آن مشابه آن است. بعد از ارائه مدارک هویتی و مالیاتی و اثبات تمکن مالی، فرد متقاضی می‌تواند روند اداری این کار را پیش بگیرد.

مدارک راه اندازی تولیدی پوشاک در ترکیه

مدارک راه اندازی تولیدی پوشاک در ترکیه در ابتدا شامل مدارک هویتی و مالیاتی و سپس مدارکی برای اثبات تمکن مالی متقاضی می‌شود. بعد از این مدارک اولیه، فرد متقاضی می‌تواند کارهای اداری راه اندازی تولیدی پوشاک را در ادارات مربوطه شروع و پیگیری کند.

نحوه ایجاد کسب و کار خانگی در ترکیه

نحوه ایجاد کسب و کار خانگی در ترکیه

تا قبل از دوران کرونا هر موقع صحبت از مشاغل خانگی می‌شد، فقط مشاغلی چون آرایشگری و آشپزی به ذهنمان می‌رسید. اما بعد از دوران کرونا و تعطیل شدن بسیاری از شرکت‌ها به دلیل قرنطینه، مشاغل بیشتری به خانه‌ها راه یافتند. برخی از این مشاغل عبارتند از مترجمی، تولید محتوا، ساخت طلا و زیورآلات، آموزش زبان، آموزش موسیقی، مشاوره کسب و کار و بازاریابی، نقاشی و کارهای هنری، ویراستاری، کوچینگ، مربی ورزش و تغذیه، بلاگری و طراحی گرافیکی.

مراحل کسب و کار خانگی در ترکیه

اگر برای گرفتن مجوز کار در ترکیه به مشکل خوردید، می‌توانید از مشاغل خانگی برای کسب درآمد استفاده کنید. اما دقت کنید که اگر درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید، باید همان مراحل ثبت شرکت و گرفتن مجوز کار را دنبال کنید.

مدارک کسب و کار خانگی در ترکیه

مشاغل خانگی بیشتر بر پایه توانایی‌ها، استعدادها و تخصص‌های شما هستند و نیازی به مدارک خاصی برای شروع کسب و کارهای خانگی ندارید؛ مگراینکه از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنید و نیاز به ثبت شرکت و گرفتن مجوز کار داشته باشید. اما در اکثر این مشاغل نیاز به تسلط بر زبان ترکی دارید؛ چراکه برای دادن خدمات به اشخاص، با مردم در ارتباط مستقیم هستید.

نحوه خرید کسب و کار در ترکیه

با خرید کسب و کارهایی که قبلا راه اندازی شده‌اند، شما چند قدم جلوتر می‌افتید و در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. به خرید بیزینس‌های آماده در ترکیه دویر کردن می‌گویند. در این روش کل آن کسب و کار، حساب‌های بانکی، تجهیزات، قراردادها و مشتریان به فرد متقاضی واگذار می‌شوند. اما حتما دقت داشته باشید تا دلیل واگذاری کسب و کار توسط مالک فعلی را بفهمید. ممکن است آن بیزینس با ضرر مواجه بوده و برای شما نیز دردسرساز شود. نکته بعدی این است که حتما تمام تعهداتی که توسط آن کسب و کار داده شده را بررسی کنید که بعد از خرید به خاطر آنها متضرر نشوید. نکته دیگری که پیش از دویر کردن باید بررسی کنید، میزان بدهی‌ها و مالیات‌های عقب افتاده آن شرکت است.

آیا خرید کسب و کار اماده در ترکیه امکانپذیر است؟

بله، این کار از طریق قراردادی میان فروشنده و سرمایه‌گذار خارجی انجام می‌شود و هر دو طرف باید سند را امضا کنند. سپس انتقال سهام کامل می‌شود و شرکت به طور کامل واگذار می‌گردد.

خرید کسب و کار در ترکیه

انواع کسب و کار با سرمایه کم در ترکیه

ترجمه و تدریس زبان‌های مختلف، پرستار کودک و افراد کهنسال، برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده نرم افزار، کسب و کار غذای بسته‌بندی شده، کسب و کارهای فصلی، راهنمای تور، مراقبت از حیوانات خانگی و…

نحوه استارت کسب و کار در وان ترکیه

قوانین کسب و کار در وان ترکیه نیز کاملا مشابه با دیگر مناطق این کشور است و مراحل متفاوتی برای راه اندازی کسب و کار ندارد.

پردرآمدترین شغل ازاد در ترکیه کدام است؟

آرایشگری را پردرآمدترین شغل آزاد در ترکیه می‌دانند.

پردرآمدترین شغل در ترکیه برای خانم ها کدام است؟

آرایشگری یکی از پردرآمدترین مشاغل برای خانم‌ها در ترکیه محسوب می‌شود.

بهترین تجارت در ترکیه کدام است؟

برخی واردات و صادرات را بهترین تجارت در ترکیه می‌دانند.

میزان درآمد رشته مدیریت کسب و کار در ترکیه

مشاوران مدیریت در ترکیه به طور متوسط سالانه حدود ۸۰ تا ۱۳۰ هزار لیر درآمد دارند.

مشاوره کسب و کار در ترکیه توسط پالافکس

برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه از سه طریق می‌توانید در مجموعه پالافکس مشاوره بگیرید: به صورت حضوری، از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند تلگرام و اینستاگرام و از طریق تماس تلفنی. پالافکس تیمی حرفه‌ای در آلانیای ترکیه دارد که نه تنها برای مشاوره ایجاد کسب و کار در ترکیه همراه شما هستند، بلکه خدمات دیگری چون دریافت اقامت ترکیه، سرمایه‌گذاری در ترکیه و ثبت شرکت در ترکیه را نیز ارائه می‌کنند.

بیشتر بدانید: دریافت اقامت ترکیه 2024 : چگونگی اخذ اقامت ترکیه

ایجاد کسب و کار در ترکیه

سوالات متداول درباره ایجاد کسب و کار در ترکیه

در ادامه با پاسخ به چند سوال متداول درباره ایجاد کسب و کار در ترکیه همراه ما باشید.

بهترین کسب و کار در ترکیه کدام است؟

غذای بسته‌بندی شده، سنگ‌های طبیعی، کسب و کارهای فصلی و ...

خرید کسب و کار در ترکیه امکان پذیر است؟

بله. این کار از طریق قراردادی بین فروشنده کسب و کار و سرمایه‌گذار خارجی انجام می‌شود.

انواع کسب و کار در ترکیه برای ایرانیان کدامند؟

رشته‌های گرافیک، برنامه‌نویسی، کارهای مرتبط با سوشال مدیا، کار در دفاتر فروش املاک و ...

مشاوره راه اندازی کسب و کار در ترکیه توسط پالافکس انجام می‌شود؟

بله، از طریق مشاوره با متخصصان تیم پالافکس می‌توانید به راحتی برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه اقدام کنید.

بیشتر بدانید: مراحل و شرایط خرید ملک در ترکیه: قیمت خانه در استانبول 2024

سخن پایانی

در این مطلب روش و مراحل راه اندازی کسب و کار در ترکیه را توضیح دادیم. همچنین بهترین مشاغل و کسب و کارها در ترکیه را نام بردیم تا برای زندگی و کسب درآمد در این کشور، ایده‌های بیشتری داشته باشید. شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده در همین وبسایت با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما