همه آنچه باید درباره کرایه خودرو در ترکیه بدانید

توسط: ادمین 15 آذر 1401

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

ترکیه یکی از توریستی‌ترین کشورهای دنیاست. افرادی که به این کشور سفر می‌کنند، برای حمل و نقل راحت‌تر به دنبال اجاره خودرو در ترکیه هستند. اگر قصد دارید در این زمینه اطلاعات جامعی کسب کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ترکیه از کشورهایی است که هر ساله میلیون‌ها توریست به آنجا سفر می‌کنند. در واقع بخش بزرگی از اقتصاد ترکیه به صنعت گردشگری وابسته است و به همین دلیل دولت این کشور، امکانات و تسهیلات زیادی را برای مسافران و توریست‌ها فراهم کرده تا تجربه بهتری از سفر به ترکیه داشته باشند. یکی از دغدغه‌های‌ همیشگی مسافران خارجی که به ترکیه سفر می‌کنند، حمل و نقل شهری است. این افراد برای بازدید از مکان‌های دیدنی و مراکز تفریحی و تجاری این کشور، باید مسیرهای مختلفی را در داخل و خارج از شهر طی کنند که این کار می‌تواند هزینه‌های زیادی برای آنان در پی داشته باشد. یک راه‌حل عالی برای برطرف کردن این مشکل، کرایه خودرو است. شما می‌توانید با اجاره خودرو در ترکیه، به‌راحتی به تمام نقاط یک شهر دسترسی داشته باشید. اما قبل از اینکه برای کرایه خودرو در ترکیه اقدام کنید، باید با شرایط و قوانین آن آشنا باشید و تعدادی نکات مهم را بدانید. در ادامه به همین موضوع می‌پردازیم و شما را با نحوه اجاره خودرو در کشور ترکیه آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه اجاره خودرو در ترکیه

برای اجاره کردن خودرو در ترکیه، راه‌های متعددی وجود دارند. اما ساده‌ترین روشی که از طریق آن می‌توانید یک خودرو در این کشور کرایه کنید، استفاده کردن از وبسایت‌ها و سرویس‌های آنلاین است که برای همین منظور در نظر گرفته شده‌اند. شما می‌توانید برای این کار از طریق سایت‌های ترکیه‌ای اقدام کنید، اما باید به دو نکته توجه داشته باشید؛ اول آنکه زبان این سایت‌ها ترکی استانبولی یا انگلیسی است که باید به یکی از این دو زبان مسلط باشید. مورد دوم هم اینکه اگر لازم باشد مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت یا ودیعه پرداخت کنید، این امکان با استفاده از کارت‌های بانکی ایران وجود ندارد. بنابراین شاید گزینه بهتر، استفاده از وبسایت‌های ایرانی باشد.

برخی از این سایت‌ها در کشور خودمان وجود دارند که خدمات اجاره خودرو در ترکیه را ارائه می‌دهند. این سایت‌ها معمولا در کشور ترکیه دارای شعبه هستند و روند اجاره خودرو را برای شما آسان‌تر می‌کنند. اگر به این سایت‌ها مراجعه کنید، خواهید دید که اکثر آنها امکان تماس تلفنی را نیز فراهم کرده‌اند. یعنی شما می‌توانید با اپراتور آنها تماس بگیرید و کارهای اجاره خودرو را به‌صورت تلفنی دنبال کنید.

روند کار سایت‌های اجاره خودرو در ترکیه به این شکل است که شما ابتدا خودروی مورد نظرتان را انتخاب می‌‌کنید. بعد می‌توانید با اپراتور سایت تماس بگیرید و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. سپس مدارک مورد نیاز را ارائه می‌کنید و یک قرارداد بین شما تنظیم می‌شود. امکان انتخاب محل تحویل خودرو در کشور ترکیه نیز برای شما وجود دارد.

بهتر است بخوانید:  راهنمای سفر به آلانیا

شرایط کرایه خودرو در ترکیه

همان‌طور که گفتیم، شما باید ابتدا خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنید و محل تحویل گرفتن آن را مشخص نمایید. سپس باید تاریخ تحویل و شهر یا شهرهای محل تردد تعیین شوند. مسافران در کشور ترکیه می‌توانند یک خودروی اجاره‌ای را برای 3 روز تا یک ماه در اختیار داشته باشند که این مدت به‌طور دقیق در قرارداد ذکر می‌شود. البته این امکان وجود دارد که یک خودرو را برای مدت طولانی‌تری هم اجاره کنید که این کار با هماهنگی شرکت مربوطه انجام می‌گیرد. در زمان رزرو کردن یک خودرو برای خودتان، کارهایی که باید انجام دهید ارائه مدارک هویتی، پرداخت ودیعه و هزینه‌های مربوط به بیمه ماشین است.

در هنگام اجاره خودرو در ترکیه، حتی می‌توانید درخواست راننده هم بدهید. اگر با مسیرها آشنایی ندارید یا به هر دلیلی نمی‌توانید از گواهینامه خود استفاده کنید، اجاره خودرو با راننده بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در ضمن با این کار، ریسک پرداخت خسارت در صورت صدمه دیدن خودرو را نیز به صفر می‌رسانید.

توجه داشته باشید که حداقل سن مجاز برای کرایه خودرو در ترکیه 21 سال است. هر فردی که متقاضی کرایه خودرو است، باید گواهینامه بین‌المللی با حداقل اعتبار یک ساله داشته باشد. البته برخی از خودروها نیز هستند که در کلاس‌های خاصی دسته‌بندی می‌شوند و امکان اجاره کردن آنها برای همه گروه‌های سنی وجود ندارد. مثلا ممکن است شرط اجاره کردن یک کلاس از خودروها، داشتن بیشتر از 25 سال یا کمتر از 60 سال باشد.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، قوانین مربوط به کودکان است. اگر کودک زیر 10 سال دارید، باید خودرویی را اجاره کنید که مجهز به صندلی کودک باشد. این یکی از قوانین مهم رانندگی در ترکیه است و در صورتی که کودک زیر 10 سال روی صندلی عادی بنشیند، با جریمه پلیس مواجه خواهید شد. حتما توجه داشته باشید که قوانین رانندگی کشور ترکیه را با دقت رعایت کنید، چون جریمه‌های پلیس برای متخلفان، سنگین‌تر از چیزی است که در کشور خودمان می‌بینیم.

هزینه‌های مربوط به اجاره خودرو در ترکیه

با مراجعه به وبسایت‌های اجاره خودرو در ترکیه، می‌توانید از قیمت روز اجاره هر خودرو مطلع شوید. طبیعتا هزینه اجاره با توجه به نوع و مدل خودرو متفاوت خواهد بود. به‌طور متوسط اگر یک خودرو را برای سه روز اجاره کنید، باید چیزی بین 300 تا 1200 یورو پرداخت نمایید. البته ممکن است خودروهای اجاره‌ای ارزان‌تر هم پیدا کنید که در این صورت باید قید یک سری مزیت‌ها و امکانات خودرو را بزنید.

یک نکته مهم که معمولا شرکت‌ها کرایه خودرو در ابتدا به آن اشاره نمی‌کنند، هزینه‌های جانبی اجاره خودروی شخصی است. باید این موضوع را در نظر بگیرید که جابه‌جایی با خودروی شخصی در ترکیه، مانند هر کشور دیگری دارای یک سری هزینه‌های جانبی است. برای مثال شما برای تردد در اکثر مسیرهای این کشور، باید عوارض شهری و جاده‌ای پرداخت کنید. معمولا این کار به صورت خودکار و از طریق سیستم‌های الکترونیکی که روی خودروها نصب شده‌اند انجام می‌شود. یعنی زمانی که شما از لاین‌های مشخص شده در خیابان عبور می‌کنید، از طریق سنسورهایی که روی خودروی شما نیز فعال هستند، عوارض به‌صورت خودکار پرداخت می‌شود. مبلغ این عوارض در بیشتر مسیرها به‌طور متوسط حدود نیم دلار است.

بهتر است بخوانید:  معرفی شهر آلانیا

هزینه دیگری که باید در نظر بگیرید، هزینه پارکینگ است. شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول خیلی شلوغ هستند و به سختی می‌توانید در کنار خیابان‌ها، جایی برای پارک کردن پیدا کنید. در ضمن حتی اگر جای خالی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد اجازه پارک کردن در آنجا را نخواهید داشت. بنابراین باید از پارکینگ‌های عمومی یا اختصاصی استفاده کنید. اکثر هتل‌ها دارای پارکینگ اختصاصی هستند که می‌توانید خودرو را در آنجا پارک کنید. در پارکینگ‌های عمومی هم که در سطح شهر وجود دارند، با پرداخت مبلغی بین یک تا دو دلار برای هر ساعت، می‌توانید ماشین خودتان را پارک نمایید.

در بحث هزینه‌های اجاره خودرو در ترکیه باید به بیمه هم اشاره داشته باشیم. معمولا در هنگام رزرو، نرخ‌های مربوط به بیمه شخص ثالث و آتش‌سوزی از شما دریافت می‌شود. حتی این امکان وجود دارد که بتوانید بیمه سرقت و تصادفات را نیز برای خودرو فعال کنید، اما این دو مورد الزامی نیستند. هزینه بیمه شخص ثالث و آتش‌سوزی معمولا بین 100 تا 300 یورو خواهد بود که البته این مبلغ هم به عوامل مختلفی بستگی دارد و می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

قوانین رانندگی مهم در کشور ترکیه

در بالا به برخی از قوانین رانندگی در ترکیه، از جمله سن قانونی برای رانندگی (حداقل 21 سال) و همچنین لزوم استفاده از صندلی مخصوص برای کودکان کمتر از 10 سال اشاره کردیم. اما مقررات دیگری نیز وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید. در ترکیه هم مثل کشور خودمان باید در لاین راست جاده رانندگی کنید. در حاشیه شهرهای ترکیه، روستاهای زیادی وجود دارند که معمولا دارای جاده‌های باریکی هستند و انواع حیوانات اهلی در این جاده‌ها دیده می‌شوند. در این مناطق باید با سرعت کمتری رانندگی کنید. به‌طور کلی همیشه به تابلوی حداکثر سرعت که در کنار جاده‌ها نصب می‌شود توجه داشته باشید و سرعت ذکر شده را رعایت کنید. به‌طور معمول، سرعت توصیه شده برای رانندگی در شهر 50 کیلومتر بر ساعت و برای جاده‌ها و بزرگراه‌ها حدود 90 کیلومتر بر ساعت است.

مصرف مشروبات الکلی در هنگام رانندگی و قبل از آن ممنوع است و جریمه سنگینی برای فرد به همراه خواهد داشت. به همین دلیل در هنگام تصادفات یا زمانی که تخلفی را مرتکب شوید، اولین کاری که پلیس انجام می‌دهد، گرفتن تست الکل از شماست. یادتان باشد که در هنگام تصادف، بلافاصله پلیس راهنمایی و رانندگی را خبر کنید و به شرکت کرایه دهنده اتومبیل هم اطلاع دهید. تا جایی که امکان دارد، صحنه تصادف را نباید به‌هم بزنید و اگر مجبور به این کار شدید یا طرف مقابل قصد چنین کاری داشت، حتما از صحنه عکس بگیرید.

بهتر است بخوانید:  با جذاب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا آشنا شوید

خوشبختانه گواهینامه صادر شده در ایران، در کشور ترکیه نیز اعتبار دارد و به‌راحتی می‌توانید گواهینامه ایرانی خود را به گواهینامه ترکی تبدیل کنید. برای این کار کافی است به شعب آژانس مسافرتی مراجعه نمایید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند. تبدیل گواهینامه نیز معمولا بیشتر از یک تا دو ساعت زمان نمی‌برد. فقط باید اصل و کپی گواهینامه ایرانی به همراه نسخه ترجمه شده آن به ترکی با مهر تایید کنسولگری ترکیه را همراه داشته باشید. چند قطعه عکس مخصوص گواهینامه، برگه گروه خونی، برگه سلامت و کارت اقامت نیز از دیگر مدارک لارم برای تبدیل گواهینامه و دریافت گواهینامه بین‌المللی هستند.

سایر نکاتی که قبل از کرایه خودرو در ترکیه باید بدانید

همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان، هزینه سوخت است. اکثر خودروهایی که در کشور ترکیه می‌توانید اجاره کنید، از سوخت بنزین استفاده می‌کنند؛ البته در برخی موارد نیز ممکن است سوخت آنها متفاوت باشد که این موضوع را می‌توانید از شرکت مربوطه جویا شوید. نرخ بنزین در ترکیه با آخرین قیمت جهانی این سوخت متناسب است و به دلار و به‌طور لحظه‌ای محاسبه می‌شود. زمانی که شما یک ماشین اجاره‌ای را تحویل می‌گیرید، معمولا باک بنزین آن توسط شرکت پُر شده است، اما هزینه سوخت‌گیری‌های مجدد به عهده خودتان خواهد بود.

در زمان اجاره خودرو، شرکت‌ها مبلغی را به عنوان ودیعه نزد خودشان نگه می‌دارند که این مبلغ به جریمه‌های احتمالی شما اختصاص دارد. چنانچه شما در مدت رانندگی در ترکیه، جریمه‌ای را مرتکب شوید، شرکت اجاره خودرو، هزینه این جریمه را از مبلغ ذکر شده برمی‌دارد. البته باید بدانید که جاده‌های ترکیه از نظر ایمنی دارای وضعیت خوبی هستند و رعایت مقررات رانندگی در این کشور نیز از شرایط مطلوبی برخوردار است. اگر شما به قوانین رانندگی توجه داشته باشید، احتمال اینکه تخلفی انجام دهید و جریمه شوید واقعا پایین است.

بد نیست بدانید که امکان تحویل خودروی اجاره‌ای شما در فرودگاه نیز وجود دارد. شما می‌توانید از طریق وبسایت شرکت مربوطه، برای کرایه خودرو اقدام کنید و به محض رسیدن به فرودگاه در ترکیه، همان‌جا خودرو را تحویل بگیرید. در این صورت، مدارک مورد نیاز را هم در فرودگاه به متصدی تحویل یا راننده خودرو، واگذار می‌کنید.

سخن پایانی

اجاره خودرو در ترکیه یکی از راه‌های مقرون به‌صرفه برای حمل و نقل راحت و بدون محدودیت در این کشور زیباست. چنانچه قصد دارید برای چند روز در یکی از شهرهای ترکیه اقامت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که اقدام به اجاره خودرو کنید. ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مراحل این کار آشنا کنیم و همچنین شرایط و مقررات کرایه خودرو در ترکیه را بازگو نماییم. امیدواریم مطالب مطرح شده برای شما عزیزان مفید

امتیاز دهید

نظر شما