سرمایه گذاری در ترکیه: مهاجرت سرمایه گذاری ترکیه و اقامت 2024

توسط: ادمین 9 اسفند 1401

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

سرمایه گذاری در ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، اقتصاد رو به رشد و معافیت‌های مالیاتی، گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی و به ویژه ایرانیان است.

ترکیه را می‌توان یکی از کشورهایی دانست که در سال‌های اخیر تبدیل به مقصد بسیاری از ایرانیان برای سرمایه‌گذاری شده است. کم بودن ارزش لیر نسبت به دلار، امکان دسترسی به بازار جهانی و امکان دریافت اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این کشور در بین ایرانیان برای سرمایه‌گذاری است.

این کشور به عنوان شاهراه اتصال اروپا و آسیا، همواره از موقعیت استراتژیک مناسبی برخوردار بوده است. امروزه بسیاری از افراد از راه‌های مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری، برای اخذ اقامت اقدام می‌کنند. ترکیه نسبت به دیگر کشور‌ها شرایط راحت‌تری را برای سرمایه‌گذاری افراد خارجی ارائه می‌دهد. همین امر موجب شده که اکثر متقاضیان، این کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. البته قبل از مهاجرت به ترکیه، باید تمامی شرایط اقتصادی این کشور را مورد بررسی قرار داد تا پولی که به سختی به دست آورده‌اید، برباد نرود. برای راهنمایی بیشتر شما، در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف سرمایه گذاری در ترکیه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سرفصل محتوا نمایش

چرا سرمایه گذاری در ترکیه؟

ترکیه از اقتصاد پویا و روبه‌رشدی برخوردار است و موقعیت جغرافیایی مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد. این کشور به عنوان مهمترین منطقه اوراسیایی، در تقاطع اروپا، آسیای‌میانه و خاورمیانه قرار گرفته است. بنابراین برای سرمایه‌گذار شرایط دسترسی آسانی را به بازارهای اروپا، خاورمیانه، آفریقای شمالی، آسیای میانه و خلیج فارس فراهم می‌کند. از این رو بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، کشور ترکیه را به‌عنوان مقصد سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنند و به کسب درآمد در ترکیه می‌پردازند.

مهاجرت سرمایه گذاری ترکیه و اقامت چگونه است؟

به‌منظور نظم دادن به سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در ترکیه، این کشور مجموعه‌ای از قوانین و مقررات را برای تنظیم سرمایه‌گذاری خارجی در نظر گرفته است. این مسئله باعث شده تا در قانون اساسی ترکیه نیز شاهد مفاد مفصلی در مورد سرمایه‌گذاری افراد خارجی و دریافت شهروندی ترکیه با خرید خانه باشیم. دولت ترکیه برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی تخفیف‌های مالیاتی، معافیت‌های مالیات بر ارزش‌ افزوده، اقامت دائم و حق شهروندی ترکیه را در نظر گرفته است.

بیشتر بدانید: دریافت اقامت ترکیه 2024: چگونگی اخذ اقامت ترکیه

مهاجرت به ترکیه

شرایط عمومی سرمایه گذاری در ترکیه

شرایط عمومی متقاضیان مهاجرت و سرمایه گذاری ترکیه موارد زیر را شامل می‌شود:

  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • داشتن تمکن مالی مورد نیاز برای یکی از برنامه‌های سرمایه‌‌گذاری
  • عدم سابقه ورود و یا اقامت غیرقانونی در ترکیه
  • نداشتن سوء پیشینه
  • پرداخت مالیات و هزینه‌های بررسی پرونده تابعیت

شرایط سرمایه گذاری در ترکیه برای ایرانیان

اتباع ایرانی نیز همانند دیگر کشورها می‌توانند برای سرمایه‌ گذاری ترکیه و اقامت اقدام کنند و برای این کار هیچ ممنوعیتی نیست. این پروسه به دلیل تعهدات سیاسی بین دو کشور و شرایط جغرافیایی، برای ایرانیان به مراتب راحت‌تر خواهد بود. واریز حداقل 400 هزار تا 500 هزار دلار وجه نقد به بانک ترکیه با شرط عدم برداشت برای حداقل سه سال، ساده‌ترین روش سرمایه‌گذاری در این کشور است.

صفر تا صد قوانین سرمایه گذاری در ترکیه 2024

بر اساس قانون ماده 31 شماره 6458 موصب مورخ 18 سپتامبر 2018، دولت ترکیه شرایط جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در ترکیه و اقامت اعلام کرده که سرمایه گذاران ایرانی از این طریق می‌توانند پاسپورت این کشور را اخذ کنند و به شهروند کشور ترکیه تبدیل شوند.

  • اخذ شهروندی از طریق حداقل سرمایه‌ گذاری ترکیه به مبلغ 500 هزار دلار آمریکا یا معادل آن به ارزهای دیگر به مانند یورو، پوند و … با کسب تأییدیه از سازمان نظارت بر استانداردهای ترکیه که از سوی وزارت صنعت و فناوری ترکیه صادر می‌شود.
  • اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک و یا املاک غیرمنقول به ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا و یا معادل ارزی آن. البته لازم به ذکر است که این املاک باید در سازمان ثبت اسناد املاک ترکیه، مورد تأیید وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه قرار گرفته باشد. همچنین در سند ذکر شده باشد که ملک خریداری شده به مدت سه سال قابل انتقال یا فروش به شخص دیگر نخواهد بود.
  • اخذ شهروندی ترکیه از طریق سپرده‌گذاری بانکی با حداقل مبلغ 500 هزار دلار آمریکا یا معادل ارزی آن در یکی از بانک‌های دولتی و خصوصی ترکیه که توسط سازمان نظارت بر بانک‌های ترکیه، تأیید شده باشد. البته سرمایه‌گذار باید متعهد شود که به مدت سه سال نمی‌تواند در سپرده‌گذاری خود دخل و تصرف کند.
  • اخذ شهروندی از طریق خرید اوراق قرضه دولتی به مبلغ 500 هزار دلار آمریکا و یا معادل آن که توسط وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه تأیید شده باشد. همچنین شخص متعهد می‌شود که به مدت سه سال نمی‌تواند اوراق را واگذاری کند یا به فروش برساند.
  • اخذ شهروندی از طریق افتتاح سپرده یا خرید سهم مشارکت به مبلغ 500 هزار دلار آمریکا یا معادل آن به دیگر ارزها در صندوق سرمایه گذاری اموال غیرمنقول و یا صندوق سرمایه‌گذاری مشارکت در کارآفرینی که به تایید شورای نظارت بر بازار سرمایه رسیده باشد. شخص به مدت سه سال نمی‌تواند در سهم و یا سپرده خود هیچ گونه دخل و تصرفی داشته باشد.

بیشتر بدانید: اخذ شهروندی ترکیه: مدارک، مراحل و نحوه دریافت شهروندی ترکیه 2024

مشکلات سرمایه گذاری در ترکیه

مزایای سرمایه گذاری در ترکیه

عموم مزایای سرمایه گذاری در ترکیه و اخذ اقامت آن عبارتند از:

  • پاسپورت ترکیه نسبتاً پاسپورت معتبری بوده و دارای رتبه 30 جهانی است.
  • امکان دریافت پاسپورت برای خود و خانواده در بازه زمانی 3 تا 6 ماهه.
  • بهره‌مندی از نظام تحصیلات رایگان ترکیه.
  • امکان سفر بدون ویزا به کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین 26 کشور از کشورهای حوزه شینگن.
  • پاسپورت ترکیه 10 سال اعتبار دارد و می‌توان تا پایان عمر آن را تمدید کرد.
  • تمام اعضای خانواده می‌توانند خدمات درمانی رایگان دریافت کنند.
  • خدمت سربازی برای آقایانی که با این روش پاسپورت ترکیه را دریافت کرده‌اند، اجباری نیست.
  • اجباری نبودن حضور در ترکیه و به عبارتی نداشتن شرط حضور.
  • امکان کسب سود از طریق سرمایه گذاری لیر ترکیه به دلیل رشد اقتصادی در این کشور.
  • کمتر بودن میزان مالیات سرمایه‌گذاران در ترکیه به نسبت دیگر کشورها که یکی از روش‌های دولت برای جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی است.

بیشتر بدانید: صفر تا صد تحصیل در ترکیه؛ شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی ترکیه 2024

مشکلات سرمایه گذاری در ترکیه

اگر چه اقتصاد کشور ترکیه نسبت به سال‌های گذشته، رو به رشد و پیشرفت بوده است، اما برای آن‌که سرمایه‌گذاران خارجی، سرمایۀ خود را با اعتماد بیشتری به این کشور تزریق کنند، باید از مشکلات سرمایه‌گذاری در آن نیز مطلع باشند. با وجود باندهای قدرت، در برخی موارد، وجود رانت و نا‌عدالتی توسط مسئولین ذیربط به شکل مطلوبی بررسی نمی‌شود. نحوۀ عملکرد دولت نسبت به شهروندان و سرمایه‌گذاران خارجی در خصوص سلب مالکیت یا مصادرۀ اموال نیز جای بحث زیادی دارد. در حقیقت، خیلی دور از واقعیت نیست اگر بگوییم که بین شهروندان خارجی و داخلی تا حدودی تبعیض وجود دارد. اما در نهایت اگر شما به عنوان یک خارجی، از روش‌های درستی سرمایه‌گذاری خود را در ترکیه انجام دهید، قطعا با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

معایب سرمایه گذاری در ترکیه

برای سرمایه گذاری ترکیه باید سنجیده عمل کنید و در کنار مزایا، از معایب آن نیز مطلع شوید تا با مقایسه درستی با دیگر کشورها به خصوص کشورهای طراز اول دنیا، بهترین گزینه را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب کنید:

  • احتمال انتخاب یک ملک نامناسب.
  • ترس از برخورد با یک کارگزار املاک غیر قابل اعتماد.
  • وجود مشکلات در هنگام ناتوانی در پرداخت وام مسکن.
  • نوسانات نرخ لیر ترکیه.
  • سطح کنترل فساد در سطح متوسط است.
  • نرخ مالیات در ترکیه افزایش یافته و نسبت به برخی از کشورهای منطقه بیشتر است.
  • هنگام اخذ اقامت از طریق خرید ملک یا اوراق قرضه دولتی یا داشتن سپرده در بانک، سرمایه شما 3 سال باید به شکل راکد باقی بماند. یعنی سرمایه‌گذار به مدت 3 سال نباید دست به سرمایه‌اش بزند.

بیشتر بدانید: برگزاری مراسم در ترکیه: هزینه عروسی ایرانی در استانبول و آنتالیا ترکیه 2024

روش های سرمایه گذاری در ترکیه

روش های سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری ترکیه روشی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی آن را ترجیح می‌دهند. بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در ترکیه با نرخ سود بسیار بالا باز می‌گردند. برای پیدا کردن بهترین روش سرمایه‌گذاری در ترکیه ابتدا باید سودآورترین بخش‌ها را بشناسید. موارد ذکر شده در زیر از بهترین مسیر‌ها برای سودآوری بالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شمار می‌روند:

  • سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک.
  • سرمایه‌گذاری با سپرده بانکی.
  • سرمایه‌گذاری از طریق خرید سهام.
  • سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت.
  • سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه دولتی.

بیشتر بدانید: صفر تا صد ثبت شرکت در ترکیه 2024 : انواع، مراحل و قوانین

بهترین سرمایه گذاری در ترکیه

بهترین و آسان‌ترین روش برای سرمایه گذاری در ترکیه و اخذ اقامت این کشور، خرید ملک در ترکیه است. پیش‌تر قوانین در این رابطه بسیار متفاوت بود و سخت‌گیری بیشتری وجود داشت. امروزه، هم مبلغ مورد نیاز کاهش پیدا کرده است و هم اینکه قوانین دولتی، راه را هموارتر کرده‌اند. به عبارتی می‌توان گفت که این روش حداقل مبلغ را برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

حداقل سرمایه گذاری در ترکیه

در صورتی که به دنبال اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری هستید، می‌توانید با خرید ملک تنها با مبلغ 60 هزار دلار اقامت 3 ساله این کشور را اخذ کنید. البته این نوع اقامت که از نوع توریستی است به شما اجازه کار در ترکیه نخواهد داد. حداقل سرمایه گذاری ترکیه در صورتی که هدف شما اخذ پاسپورت باشد، مبلغ 400 هزار دلار آمریکا است. برای این امر شما باید ملکی با این مبلغ در ترکیه خریداری و به مدت حداقل 5 سال آن را حفظ کنید.

بیشتر بدانید: مراحل و شرایط خرید ملک در ترکیه: قیمت خانه در استانبول 2024

حداکثر مبلغ سرمایه گذاری در ترکیه برای اقامت

برای مبلغ سرمایه گذاری در ترکیه و اقامت حداکثری تعیین نشده است. مسلماً با سپرده‌گذاری هرچه بیشتر از 500 هزار دلار، از مزایا و فرصت‌های بیشتری برخورد خواهید بود.

امنیت سرمایه گذاری در ترکیه

توافق نامه‌های دو جانبه تجاری، بین ایران و ترکیه می‌تواند امنیت دارایی شما را تضمین کند و سرمایه گذاری در ترکیه را تسهیل ببخشد. این توافق نامه‌ها عبارتند از:

  • توافق‌نامه ارتقاء و حفاظت از سرمایه‌گذاری: این توافق‌نامه با مشخص کردن استانداردهای تجاری، تضمین می‌کند که محیط مناسب اقتصادی برای سرمایه‌گذاران فراهم شود. به این ترتیب که اموال سرمایه‌گذار مصادره نشود مگر در موارد استثناء و پس از طی مراحل قانونی.
  • توافق‌نامه پیشگیری دوگانه مالیاتی: این توافق‌نامه تضمین می‌کند که مالیات تنها در یکی از دو کشور پرداخت شود و سرمایه‌گذار در هر دو کشور ترکیه و ایران ملزم به پرداخت مالیات نیست.

سرمایه گذاری در ترکیه برای اخذ تابعیت

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری و مقررات مربوط به اخذ تابعیت این کشور اخیراً تغییر کرده است. براساس قوانین جدید سرمایه‌گذاران برای اخذ اقامت ترکیه باید حداقل 400 هزار دلار آمریکا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و این سرمایه‌گذاری به روش‌های متفاوتی می‌تواند صورت بگیرد. پرطرفدار‌ترین روش همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، خرید ملک است. در این روش، ملک خریداری شده را به مدت 5 سال نباید فروخت. روش بعدی سپرده‌گذاری در ترکیه است که در این روش حداقل مبلغ سپرده باید 500 هزار دلار آمریکا باشد و تا سه سال این سرمایه باید در بانک باقی بماند.

بیشتر بدانید: صفر تا صد راه اندازی کسب و کار در ترکیه: بهترین شغل در ترکیه برای ایرانیان 2024

خرید ملک در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

یکی از شرایط سرمایه‌گذاری در این روش این است که به مدت 5 سال ملک خریداری شده را نباید فروخت. خوشبختانه این امکان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خاص با مبلغ کمتر از 400 هزار دلار نیز می‌توانید حق سرمایه گذاری ترکیه و تابعیت این کشور را بدست آورید.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق سپرده بانکی

در مسیر اخذ شهروندی ترکیه با سپرده بانکی، متقاضی باید حداقل مبلغ 500 هزار دلار آمریکا برای سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه بپردازد. این مبلغ سابقا 3 میلیون دلار آمریکا بود که اخیرا به مبلغ 500 هزار دلار کاهش یافته است.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید سهام

از جمله شرایط این نوع سرمایه گذاری ترکیه آن است که سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت صنایع و فناوری ترکیه تأیید شود و باید سهام خریداری شده را به مدت 3 سال نگه دارید.

خرید بیزینس در ترکیه با سرمایه

با خرید بیزینس در ترکیه، مراحل پیچیده‌ای همچون ثبت، افتتاح حساب، کارهای اداری و امور مربوط به شهرداری، قبلا طی شده است و دیگر نیازی به انجام این مراحل ندارید. همچنین ممکن است مسیرهای یافتن مشتری ثابت، برندینگ و تبلیغات نیز به درستی اعمال شده باشد و پس از شروع کار، بیزینس شما بسیار سودآور شود.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید اوراق قرضه دولتی

شرایط روش سرمایه گذاری ترکیه از طریق خرید اوراق قرضه دولتی این است که اوراق قرضه را نباید حداقل به مدت سه سال فروخت. همچنین سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه تأیید شود. حداقل سرمایه گذاری ترکیه از طریق خرید اوراق قرضه دولتی 500 هزار دلار است.

سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه گذار در املاک ترکیه

یکی دیگر از روش های اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در زمینه املاک و مستغلات است. برای سرمایه گذاری در شرکت‌های سرمایه‌گذار، متقاضی باید حداقل مبلغ 500 هزار دلار آمریکا یا معادل آن، ارز خارجی یا لیر ترکیه را به خرید سهم اختصاص دهد.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق کار آفرینی

طبق مقررات جدید ترکیه، سرمایه‌گذارانی که بتوانند برای حداقل 50 نفر بومی این کشور، شغل ایجاد کنند، می‌توانند تابعیت ترکیه را به دست آورند و از مزایای شهروندی بهره‌مند شوند. شخص سرمایه‌گذار برای عملی کردن این امر، باید طرح تجاری داشته باشد و طرح وی توسط وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی ترکیه تأیید شود تا بتواند منجر به اخذ تابعیت گردد.

معرفی صندوق های سرمایه گذاری ترکیه

قانون ترکیه انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را درنظر گرفته که بزرگترین آن‌ها «صندوق ارزی داخلی و خارجی» است. در حالت کلی، صندوق‌های سرمایه گذاری ترکیه شامل موارد زیر هستند:

  • صندوق پوشش سرمایه (حمایت از سرمایه)
  • صندوق سهام عدالت
  • صندوق مشاغل خاص
  • صندوق اوراق قرضه
  • صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص
  • صندوق ضمانت (سپرده تضمینی)

توجه: تمامی صندوق‌های ذکر شده در بالا، جزو صندوق سرمایه‌گذاری مشترک دسته‌بندی می‌شوند.

مشاوره سرمایه گذاری در ترکیه توسط مشاوران پالافکس

برای مشاوره جهت سرمایه گذاری ترکیه و اقامت این کشور می‌توانید از طریق شماره تلفن 02182174260 با ما تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: صفر تا صد اجاره ماشین در ترکیه: هزینه کرایه ماشین در استانبول 2024

مهاجرت سرمایه گذاری ترکیه

سوالات متداول در مورد مهاجرت سرمایه گذاری ترکیه و اقامت

در ادامه به بررسی برخی سوالات متداول در مورد مهاجرت، سرمایه گذاری ترکیه و اقامت این کشور خواهیم پرداخت:

چرا سرمایه گذاری در ترکیه؟

اقتصاد رو به رشد، تعداد بالای جوانان و نیروی کار، افزایش ارزش ارزهای خارجی، موقعیت جغرافیایی شگفت‌انگیز و معافیت‌های مالیاتی برای خارجی‌ها ترکیه را به مکانی بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

سرمایه گذاری در ترکیه چگونه است؟

متقاضیان، باید حداقل مبلغ اعلام شده از سوی دولت ترکیه را سرمایه‌گذاری کنند. پس از سرمایه‌گذاری، نزدیک به 3 تا 6 ماه زمان می‌برد که پاسپورت شما آماده شود.

حداقل سرمایه گذاری در ترکیه برای اقامت چقدر است؟

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری برای دریافت پاسپورت ترکیه 400 هزار دلار است. البته این مبلغ سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک است. رقمی که تا سال 2022، معادل 250 هزار دلار بود.

بهترین روش سرمایه گذاری در ترکیه کدام است؟

خرید املاک و مستغلات یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در ترکیه است و به دلیل وجود فیزیکی دارایی‌های غیرمنقول، امن‌ترین روش نیز در نظر گرفته می‌شود.

آیا سرمایه گذاری در ترکیه خوب است؟

ترکیه به دلیل موقعیت استراتژیک و سود قابل توجهی که دارد، گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذاران از سراسر جهان است.

انواع فرصت های سرمایه گذاری ترکیه کدامند؟

روش‌های سرمایه گذاری در ترکیه عبارتند از: سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری با سپرده بانکی، سرمایه‌گذاری تجاری، سرمایه‌گذاری از طریق سهام، سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت، سرمایه‌گذاری صنعتی و ...

نحوه سرمایه گذاری ایرانیان در ترکیه چگونه است؟

غالب ایرانیان از طریق خرید ملک و مستغلات، با حداقل سرمایه مورد نیاز، سرمایه‌ گذاری در ترکیه را آغاز می‌کنند. طبق اطلاعات گزارش شده، ایرانیان طی هفت ماهه نخست سال 2020، تعداد 3168 خانه در ترکیه خریداری کردند.

سخن پایانی

با توجه به موضوعاتی که در این مقاله شرح داده شد، شما با سرمایه‌گذاری در ترکیه با مبلغ 500 هزار دلار می‌توانید در عرض سه ماه تابعیت کشور ترکیه را اخذ کنید. با این حال توصیه می‌شود قبل از چنین اقدامی، تمامی موارد ذکر شده را در نظر بگیرید و با کمک از مشاوران زبده، آن‌ها را با سرمایه‌گذاری در سایر موقعیت‌ها و کشورهای سطح اول دنیا مقایسه کنید. در ضمن نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

نظر شما