زلزله در آلانیا؛ آیا شهر آلانیا روی گسل زلزله قرار دارد؟

توسط: ادمین 4 اسفند 1401

توجه:

مطالب قانونی نوشته شده در این مقاله متعلق به تاریخ نوشته شدن آن است و برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان ما در مجموعه پالافکس در ارتباط باشید.

طبق نقشه گسل زلزله ترکیه، احتمال وقوع زلزله در آلانیا بسیار کم است. همچنین در صورت وجود احتمالی زلزله، همه ساختمان‌ها در برابر زلزله آلانیا تجهیز و مصون هستند.

کشور ترکیه یکی از کشورهای سرسبز و جذاب منطقه به شمار می‌رود. این کشور آسیایی-اروپایی، همه‌ساله میزبان توریست‌های بی‌شماری از سراسر جهان است. در سال‌های اخیر با متزلزل شدن اقتصاد ایران، افراد زیادی از کشورمان به قصد زندگی و یا سرمایه‌گذاری به کشور ترکیه مهاجرت کردند. همان‌طور که می‌دانیم کشور ترکیه یکی از کشورهای در معرض زلزله به شمار می‌رود. نگاهی دقیق به نقشه گسل زلزله ترکیه که همه‌ساله توسط سازمان مدیریت بحران و سازمان زمین‌شناسی کشور به‌روزرسانی می‌شود، نشان می‌دهد که برخی از شهرها و استان‌های این کشور پرخطرتر بوده و برخی دیگر در معرض زلزله‌های شدید قرار ندارند. یکی از شهرهای کمتر در معرض خطر زلزله، شهر آلانیا محسوب می‌شود. در حقیقت احتمال وقوع زلزله آلانیا صفر نیست، اما بسیار کم است. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به‌طور دقیق به امکان بروز زلزله در آلانیا بپردازیم. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری و یا حتی سفر به این شهر زیبا را دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گسل زلزله در کشور ترکیه

گسل زلزله در کشور ترکیه

کشور ترکیه یکی از کشورهای بسیار زیبا و محبوب دنیا به شمار می‌رود. این کشور همه‌ساله میزبان توریست‌های بسیار زیادی از سراسر دنیا است. همچنین در سال‌های اخیر، این کشور به‌عنوان یکی از  کشورهای محبوب برای سرمایه‌گذاری شناخته شده است. اما در کنار همه این موارد باید بدانید که از لحاظ زمین‌شناسی، ترکیه روی گسل زلزله قرار گرفته است. ستاد مدیریت بحران این کشور (AFAD) سعی کرده است تا به‌طور مداوم نقشه گسل زلزله ترکیه را به‌روزرسانی کند. روی این نقشه، مناطق پرخطر و کم‌خطر در برابر زلزله مشخص‌ شده است. در این میان، استان‌های ازمیر، مانیسا، آیدین، بورسا و غیره به‌عنوان مناطق بسیار پرخطر زلزله، و استان‌هایی مانند آنتالیا و استانبول جز مناطقی با ریسک کم زلزله معرفی ‌شده‌اند. اگر به‌عنوان یک سرمایه‌گذار نگران زلزله آلانیا هستید، در ادامه ما خطر زلزله در آلانیا را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بهتر است بخوانید:  همه چیز درباره خرید ملک در ترکیه

آیا شهر آلانیا ترکیه روی گسل زلزله قرار دارد؟

آیا شهر آلانیا ترکیه روی گسل زلزله قرار دارد؟

شهر آلانیا یکی از شهرهای بسیار محبوب ترکیه به شمار می‌رود. این شهر زیبا در سال‌های اخیر نظر توریست‌ها و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. اما ازآنجایی‌که کشور ترکیه به‌عنوان یک کشور زلزله خیز شناخته شده است، سرمایه‌گذاران در بخش املاک و مستغلات، نگران زلزله آلانیا هستند. همان‌طور که در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم، بررسی نقشه گسل زلزله ترکیه نشان داده است که استان آنتالیا جزء مناطق کم‌خطر زلزله قرار گرفته است. از آنجایی ‌که شهر آلانیا در 135 کیلومتری آنتالیا و در بخش شرقی این استان قرار دارد، بنابراین احتمال وقوع زلزله در آلانیا نیز بسیار کم خواهد بود. البته این موضوع به این معنا نیست که هرگز زلزله در این شهر رخ نمی‌دهد.

دلایل ایمن بودن شهر آلانیا در برابر زلزله

دلایل ایمن بودن شهر آلانیا در برابر زلزله

ساختار زمین‌شناسی استان آنتالیا، داده‌های تاریخی زلزله در این استان و نگاهی دقیق به نقشه گسل زلزله ترکیه نشان می‌دهد که احتمال وقوع زلزله در آلانیا بسیار کم است. یکی از دلایل اصلی ایمن بودن آنتالیا و آلانیا در برابر زلزله، ساختار زمین‌شناسی آن‌ها است. منطقه مدیترانه‌ای ترکیه بر روی خط الراس مدیترانه قرار دارد که یک صفحه تکتونیکی پایدار محسوب می‌شود. این موضوع بدان معنا است که در این منطقه نسبت به سایر نقاط ترکیه فعالیت لرزه‌ای کمتری وجود دارد. یکی دیگر از دلایل ایمن بودن این مناطق در برابر زلزله، قوانین سخت‌گیرانه ساختمانی آن‌ها محسوب می‌شود. تمامی ساخت‌وسازهای جدید در ترکیه ملزم به رعایت قوانین سخت‌گیرانه ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله هستند و در همه ساختمان‌های جدید شهر آلانیا و استان آنتالیا، این قوانین به‌طور موثر اجرا شده است. در نتیجه ساختمان‌های این مناطق در صورت وقوع زلزله آسیب کمتری خواهند دید.

بهتر است بخوانید:  معرفی شهر آلانیا

سخن پایانی

کشور ترکیه یکی از کشورهای زلزله‌خیز دنیا به شمار می‌رود. متاسفانه تاریخچه زلزله‌های این کشور، نشان‌ دهنده بروز زلزله‌های کشنده‌ای است. نقشه گسل زلزله ترکیه نشان می‌دهد که برخی از استان‌های این کشور در معرض خطر بیشتری هستند. در این میان استان آنتالیا جزء استان‌های کم‌خطر در برابر زلزله عنوان‌ شده است. واقع ‌شدن شهر آلانیا در این استان باعث شده که احتمال وقوع زلزله آلانیا نیز بسیار کم باشد. البته در صورت وقوع احتمالی زلزله در آلانیا باید بدانید که ساختمان‌های این شهر توریستی در برابر زلزله مقاوم شده‌اند. با این اوصاف می‌توان گفت که استان آنتالیا و شهر آلانیا از لحاظ سرمایه‌گذاری در زمینه املاک، ایمن هستند.

امتیاز دهید

نظر شما